Czego uczymy się w Kwietniu w grupie ,,Kotki”
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
Tydzień 1 ( 3-7.04.23)
Tematyka tygodnia: ,,O wiosennych świętach każdy z nas pamięta”
- Prezentacja zwyczajów i obrzędów ludowych związanych ze świętem Wielkiej Nocy.
- Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach do świąt.
- Prezentacja sztuki ludowej: muzyki, rękodzieła, rozwijanie wrażliwości na jej piękno.
- Kształcenie umiejętności redagowania życzeń wielkanocnych.
- Wprowadzenie pisanej i drukowanej litery „j”, „J”.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów.
- Utrwalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Zachęcanie do świadomego uczestniczenia w życiu rodzinnym w czasie: odpoczynku, wykonywania prac domowych oraz dekorowaniu mieszkania.
- Kształtowanie potrzeby aktywnego spędzania czasu z rodziną także w okresie świątecznym.
- Uświadamianie, że dobra zabawa to taka, gdy wszyscy się dobrze bawią, szczególnie w „lany poniedziałek”.
- Kształtowanie nawyku dbania o właściwy strój i wygląd oraz zachowanie, szczególnie w czasie uroczystości rodzinnych.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad właściwego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej – wizyta na poczcie
Tydzień 2 (10-14.03.23r.)
Tematyka tygodnia: ,,Zwierzęta z daleka i bliska”
- Wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt żyjących w środowisku wodnym – prezentacja wybranych ryb i omówienie środowiska ich życia.
- Rozbudzanie zainteresowania prowadzeniem obserwacji środowiska naturalnego zwierząt.
- Prezentacja informacji na temat dzikich zwierząt żyjących w różnych rejonach świata.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „f”, „F”.
- Badanie równoliczności zbiorów.
- Wprowadzenie znaku „=” dla stwierdzenia, że tu i tu jest tyle samo.
- Wdrażanie do aktywnego poszanowania przyrody w czasie wycieczek do lasu, parku i na łąkę.
- Uświadamianie, że dobry sen jest warunkiem zdrowia, dlatego oglądane programy telewizyjne powinny być przeznaczone dla dzieci, a czas ich oglądania niezbyt długi.
- Kształtowanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo i zdrowie w czasie zabaw, spacerów i wycieczek.
- Wdrażanie do przestrzegania regulaminu w czasie wycieczek do zoo jako warunek bezpiecznej i udanej wizyty.
Tydzień 3 (17-21.04.23r.)
Tematyka tygodnia: ,, Dobra kondycja i dobre zdrowie, wszystko Ci o nich przedszkolak opowie”
- Rozwijanie nawyku dbałości o codzienną higienę ciała i jamy ustnej.
- Kształtowanie właściwych postaw i zachowań podczas wizyty u lekarza oraz w sytuacji choroby, zgłaszania dolegliwości własnych lub zauważonych u innych.
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, dbałości o kondycję i zdrowie.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „h”, „H”.
- Kształcenie umiejętności szacowania ciężaru różnych przedmiotów (cięższy, lżejszy, waży tyle samo) – różne wagi.
- Porównywanie liczebności zbiorów, utrwalenie pojęć: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”.
- Wprowadzenie znaków matematycznych: „ <, >”.
- Uświadamianie, że w czasie choroby warunkiem wyzdrowienia jest przestrzeganie zaleceń lekarza.
- Kształcenie odpowiedzialności dbania o własne zdrowie.
- Kształtowanie nawyku dbania o czyste i zdrowe zęby.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad zdrowego odżywiania się.
- Wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu.
- Kształcenie umiejętności dobierania stroju stosownego do planowanych zajęć.
Tydzień 4 (24-28.04.23r.)
Tematyka tygodnia: ,, Zwierzęta domowe są szczęśliwe i zdrowe”
- Wzbogacanie wiedzy na temat życia wybranych zwierząt hodowlanych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego.
- Kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta domowe.
- Kształcenie umiejętności konstruowania twórczych opowiadań.
- Wzbogacanie wiedzy na temat życia ptaków i owadów.
- Doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.
- Zachęcanie do rozwiązywania i konstruowania zagadek tematycznych.
- Wdrażanie do wykorzystywania umiejętności matematycznych w sytuacjach życiowych.
- Kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta domowe, dbałości o ich zdrowie, bezpieczeństwo, potrzeby i dobre samopoczucie.
- Uświadamianie, że nie wszystkie zwierzęta, szczególnie ptaki, lubią bliski kontakt z człowiekiem i bezpieczniej dla dzieci lepiej to uszanować.
- Wdrażanie do dbania o własne zdrowie poprzez zachęcanie do spożywania nabiału (oprócz dzieci z nietolerancją nabiału).
- Uwrażliwienie dzieci na niebezpieczeństwo bliskiego kontaktu z owadami.
- Kształcenie umiejętności zwracania się o pomoc do osób dorosłych w czasie wystąpienia trudnej lub niebezpiecznej sytuacji- np. ukąszenia przez owady.