Czego uczymy się w CZERWCU w grupie ,,Kotki”
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
Tydzień 1 (2, 4-5.05.23r.)
Temat tygodnia: ,,Dzieci z całego świata”
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków, spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy,
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich,
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym,
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej,
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich,
- określanie swoich zainteresowań,
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznawanie kultury innych narodów poprzez korzystanie z książek, filmów, internetu,
Językowa aktywność dziecka
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych,
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi,
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat,
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne,
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego,
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych,
- nazywanie figur geometrycznych,
Tydzień 2 (8-12.-5.23r.)
Temat tygodnia: ,,Moje podwórko”
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę,
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
- aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach,
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego,
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- poznawanie wybranych owadów np. pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi,
Tydzień 3 (12-16.06)
Tematyka tygodnia: ,,Sport to zdrowie”
Treści programowe:
Fizyczny obszar dziecka:
- uczestniczenie w aktywnym wypoczynku na świeżym powietrzu.
Sprawność ruchowa
- rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała
- uczestniczenie w zabawach i grach z elementem rywalizacji
- uczestniczenie w swobodnych zabawach ruchowych
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Dbałość o bezpieczeństwo
- przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabaw w przedszkolu i w domu
- przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Świadomość niebezpieczeństwa
- przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania.
Emocjonalny obszar dziecka
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje
- traktowanie niepowodzenia jako informacji o potrzebie wprowadzenia zmian w zachowaniu
- kontrolowanie własnych zachowań
- dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych
- koncentrowanie uwagi w toku naturalnej aktywności.
Aktywność językowa
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
Poprawność składniowa wypowiedzi
- stosowanie w wypowiedzi wielu zdań na dany temat.
Wzajemna komunikacja
- odbieranie i przekazywanie informacji, emocji, uczuć.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań)
- orientowanie się na kartce papieru
- organizowanie i poszerzanie pola spostrzeżeniowego.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i
porządkowym
Tydzień 4 (19-23.06)
Temat tygodnia: ,,Dziecięce przyjaźnie”
Treści programowe:
Społeczna aktywność dziecka
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym,
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich zainteresowań,
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów.
Językowa aktywność dziecka
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat,
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
Artystyczna aktywność dziecka
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym,
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej.
Poznawcza aktywność dziecka
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru),
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Tydzień 5 (26-30.06)
Temat tygodnia: ,,Wkrótce wakacje”
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych,
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy,
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi,
- aktywne słuchanie rozmówcy,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej,
Artystyczna aktywność dziecka
- przygotowywanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi,
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu,
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku,
- poznawanie środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego,
Poznawcza aktywność dziecka
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem,
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej,