Czego uczymy się w KWIETNIU
w grupie „Pszczółek”?
Temat 1: Wielkanocny czas
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do wykonywania prac zwiększających sprawność manualną
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- aktywność ruchowa, uczestnictwo w zabawach na świeżym powietrzu oraz uprawianie sportu
- kształtowanie nawyków utrzymywania prawidłowej postawy ciała
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności rozróżniania emocji przyjemnych i nieprzyjemnych oraz poczucia, że przeżywają je wszyscy ludzie
- budowanie umiejętności wczuwania się w emocje osób z otoczenia
- doskonalenie umiejętności panowania nad emocjami
- kształtowanie umiejętności wyrażania emocji w różnych formach
OBSZAR SPOŁECZNY
- udział w zajęciach kulinarnych z przestrzeganiem zasad higieny i bezpieczeństwa
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw
- czekanie na swoją kolej, np. podczas wypowiedzi
- kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, narodu poprzez obchodzone tradycje i zwyczaje
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności liczenia na miarę możliwości dziecka
- wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z tematyką świąteczną
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem
- wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały, poprawny pod względem gramatycznym i fleksyjnym
- rozwijanie zainteresowania literą „j”, „J”, udział w zabawach i grach utrwalających znajomość liter
- doskonalenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
- rozwijanie zainteresowań tradycjami wielkanocnymi
- kształtowanie kompetencji w zakresie myślenia krytycznego i twórczego/stawiania sobie celów i realizowania ich w grupie/szukania twórczych rozwiązań
Temat 2: Mieszkańcy domu i zagrody
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- dbanie o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
- systematyczne uczestnictwo w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrz
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
- prawidłowe i bezpieczne posługiwanie się narzędziami i przyborami plastycznymi
OBSZAR EMOCJONALNY
- uważność na trudne sytuacje innych i sposoby ich rozwiązywania
- współodczuwanie emocji zwierząt domowych, wrażliwość na ich potrzeby
- zainteresowanie miejscami, w których żyją zwierzęta bezdomne, chęć niesienia im pomocy
- empatyczny stosunek do zwierząt i wrażliwość na ich los
OBSZAR SPOŁECZNY
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw, dostrzeganie zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
- znajomość i rozumienie obowiązków członków rodziny w zakresie opieki nad zwierzętami
- prawidłowa reakcja na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
- umiejętność pełnienia wyznaczonych funkcji w pracy zespołowej i zabawie
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych i hodowlanych
- dostrzeganie postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
- otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji
- porównywanie długości „na oko” i przez przykładanie przedmiotów, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
- porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej
- rozumienie znaczenia miar w życiu człowieka
- rozumienie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia
- liczenie i odzwierciedlanie liczby elementów na palcach lub na zbiorach zastępczych
- dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym
- znajomość i stosowanie zapisu cyfrowego od „0” do „10”
Temat 3: Ekologia na co dzień
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń i nieprawidłowego zachowania innych
- inicjowanie zabaw konstrukcyjnych i plastycznych z wykorzystaniem surowców wtórnych
- doskonalenie małej motoryki poprzez stosowanie różnych chwytów przy pracach plastycznych i konstrukcyjnych
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
OBSZAR EMOCJONALNY
- dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach potencjalnie trudnych dla dziecka (np. występ przed grupą)
- prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie prawidłowych reakcji na negatywne zmiany w otoczeniu przyrodniczym poprzez aktywny udział w oszczędzaniu jej zasobów, m.in. oszczędzanie wody i energii
- podejmowanie działań chroniących zasoby przyrodnicze, np. segregacja odpadów, wykorzystywanie sposobów zmniejszania ich ilości, oszczędzanie wody
- rozwijanie empatycznego stosunku do zwierząt i wykazywanie wrażliwości na ich los
OBSZAR POZNAWCZY
- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne – na podstawie informacji z literatury, spotkań z ekspertami, spacerów i wycieczek, filmów edukacyjnych, zdjęć
- czytanie symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu
- doskonalenie kompetencji i intuicji matematycznych (klasyfikacja, przeliczanie, mierzenie objętości)
- eksperymentowanie z dźwiękiem i rytmem, tworzenie własnych instrumentów muzycznych
- zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „g”, „G”, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
Temat 4: Książka skarbnicą wiedzy
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- prawidłowa postawa ciała podczas prac stolikowych i ćwiczeń gimnastycznych
- wykonywanie ćwiczeń według instrukcji nauczyciela
- doskonalenie umiejętności manualnych podczas posługiwania się różnymi narzędziami pisarskimi
OBSZAR EMOCJONALNY
- odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania
- uważnie słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej
OBSZAR SPOŁECZNY
- empatia, tolerancja i wrażliwość na krzywdę innych, chętne współdziałanie z innymi
- dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
OBSZAR POZNAWCZY
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
- szukanie rymów i tworzenie krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia
- znajomość procesu powstawania książki oraz dzielenie książek na dostępne kategorie
- szanowanie książek i odkładanie ich na miejsce po przeczytaniu
- znajomość biblioteki i przestrzeganie obowiązujących w niej zasad
- rozróżnianie kierunków w przestrzeni
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą
- komunikowanie się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
- dokonywanie analizy i syntezy sylabowej wyrazów