Czego uczymy się w Marcu w grupie ,,Kotki”
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
Tydzień 1 ( 27.02-3.03)
Tematyka tygodnia: ,,Świat oczami artysty”
- Uwrażliwianie dzieci na piękno dzieł sławnych artystów.
- Zachęcanie dzieci do samodzielnego tworzenia.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „p”, „P”.
- Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce.
- Wdrażanie dzieci do posługiwania się zwrotami określającymi kierunki i położenie różnych obiektów.
- Doskonalenie umiejętności szacowania liczby obiektów, a następnie ich przeliczania.
- Wdrażanie do liczenia się z potrzebami innych i okazywania szacunku ludziom i zwierzętom.
- Wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie wizyty w muzeum.
- Wdrażanie do estetycznego wykonywania prac plastyczno-technicznych.
- Kształcenie odpowiedzialności za przygotowanie i posprzątanie miejsca swojej pracy i zabawy.
- Uwrażliwianie na dobieranie właściwego ubrania do planowanych zajęć: prace ogrodnicze, sport, wyjście do muzeum.
- Wdrażanie do utrzymywania higieny osobistej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na czystość rąk.
Tydzień 2 (6-10.03)
Tematyka tygodnia: ,,Na małej i dużej scenie oglądamy przedstawienie”
- Zachęcanie dzieci do występów publicznych w wybranej przez siebie formie ekspresji.
- Wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
- Uwrażliwianie dzieci na sztukę przez udział w przedstawieniach jako widz oraz aktor.
- Doskonalenie u dzieci umiejętności przeliczania i dodawania elementów z wykorzystaniem słów „i”, „to”.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „c”, „C”.
- Zachęcanie dzieci do dbałości o własne zdrowie.
- Wdrażanie do właściwego zachowania się w teatrze podczas spektaklu i w czasie przerw.
- Uwrażliwianie na dobieranie ubrania właściwego do sytuacji – wyjście do teatru.
- Uświadomienie dzieciom, że w czasie spektaklu czy koncertu należy oglądać grę aktorów lub słuchać gry muzyków, a słodycze i napoje zostawić na przerwę.
- Kształtowanie odpowiedzialności za pozostawienie po sobie porządku w miejscach publicznych (kino, teatr, cyrk).
- Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych uczestników tańców, gier i zabaw.
Tydzień 3 (13-17.03)
Tematyka tygodnia: ,,Starszaki w świecie liter i cyfr”
- Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się matematyką w codziennym życiu
- Rozwijanie intuicji matematycznej
- Doskonalenie umiejętności rozróżniania figur geometrycznych
- Rozwijanie zdolności czytania i pisania
- Doskonalenie umiejętności tworzenia sylab, wyrazów i zdań z rozsypanek literowych.
Tydzień 4 (20-24.03)
Tematyka tygodnia: ,Zimo! Do zobaczenia za rok”
- Dostrzeganie i opisywanie przez dzieci charakterystycznych dla przedwiośnia zmian atmosferycznych.
- Zwrócenie uwagi dzieci na zmiany zachodzące w przyrodzie – pierwsze znaki wiosny.
- Zapoznanie dzieci z nazwami kwiatów wiosennych.
- Nauka wybranej piosenki, zabawy taneczne i instrumentalizacja piosenek: „Maszeruje wiosna”, „Wiosna”, „Zbudź się, rzeczko”.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „ł”, „Ł”.
- Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce.
- Wdrażanie do dbałości i odpowiedzialności za własne zdrowie oraz czyste środowisko.
- Kształcenie umiejętności dbania o posadzone rośliny.
- Wdrażanie do dbałości o higienę osobistą, ze szczególnym zwróceniem uwagi na czystość rąk.
- Doskonalenie umiejętności dostosowywania ubrań do pory roku i pogody jako elementu profilaktyki zdrowotnej.
- Uwrażliwienie dzieci na właściwe zachowanie w miejscu publicznym, kiedy są przeziębione (kichanie, kaszel).
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
- Uświadomienie dzieciom, że powiedzenia, porzekadła i przysłowia są mądrością narodu, tzn. mówią o doświadczeniach wielu pokoleń ludzi.
Tydzień 5 (27-31.03)
Tematyka tygodnia: ,,Już przybyła wiosna miła”
- Kształtowanie świadomości korzyści wynikających z przebywania na świeżym powietrzu.
- Przybliżanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny.
- Poznanie cyklu uprawy roślin cebulowych.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „z”, „Z”.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów.
- Zwrócenie uwagi dzieci na upływ czasu i zachodzące w przyrodzie zmiany związane z porami roku, utrwalanie wiadomości dotyczących miesięcy, tygodni, dni i godzin.
- Doskonalenie umiejętności dobierania ubrań ze względu na porę roku i pogodę.
- Zwrócenie uwagi dzieci, że w czasie deszczu najprzyjemniejsza jest wspólna zabawa z rodzeństwem, rodzicami i przyjaciółmi.
- Uświadomienie dzieciom, że nikt nie lubi kapryszących osób, dlatego – szczególnie w miejscach publicznych – należy zachowywać się właściwie.
- Wdrażanie do właściwego zachowania się wobec wiosennej przyrody – delikatnych kwiatów, ptaków i piskląt.