Czego uczymy się w LUTYMw grupie ,,Kotków”
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
Tydzień 1(30.01-3.02)
Tematyka tygodnia: ,,Gdzieś daleko, za zaśnieżoną górą i zamarzniętą rzeką”
- Zapoznanie dzieci ze zwierzętami polarnymi i warunkami życia na biegunie północnym i południowym.
- Kształtowanie u dzieci wrażliwości na dobro, piękno, prawdę.
- Kształtowanie u dzieci opiekuńczości i odwagi.
- Rozwijanie u dzieci intuicji geometrycznej.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „s”, „S”.
- Kształcenie odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo i zdrowie w czasie zabaw zimowych.
- Zwrócenie uwagi dzieci na przykre skutki niebezpiecznego zachowania się w czasie zabaw zimowych.
- Wdrażanie do zwracania się do dorosłych po radę i pomoc w sytuacjach nieznanych bądź trudnych.
- Wdrażanie do okazywania zainteresowania i sympatii rówieśnikom oraz osobom dzieciom bliskim.
Tydzień 2(6-10.02)
Tematyka tygodnia: ,,To poważna sprawa – mamy swoje prawa!”
- Wdrażanie dzieci do poszanowania własności swojej, cudzej oraz do odpowiedzialności za realizację obowiązków.
- Kształcenie u dzieci umiejętności przewidywania następstw różnych działań.
- Uświadamianie dzieciom konieczności powiadamiania dorosłych o sytuacjach wywołujących poczucie zagrożenia.
- Kształtowanie pojęć związanych z miarą: „długi – krótki”, „szeroki – wąski”.
- Wdrażanie do zachowań świadczących o tolerancji i akceptowaniu innych.
- Kształcenie umiejętności klasyfikowania obiektów.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „w”, „W”.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad dotyczących przynoszenia własnych zabawek do przedszkola/szkoły oraz dbałości o ich bezpieczeństwo.
- Zwrócenie uwagi dzieci na konsekwencje niebezpiecznego zachowania się w czasie zabaw.
- Uświadomienie dzieciom, że każdy – i dziecko, i dorosły – ma swoje obowiązki.
- Zachęcanie do dbałości o higienę własnego ciała oraz czystość ubrania.
- Zachęcanie dzieci do uprzejmego i życzliwego zachowania się wobec innych, bo nikt nie lubi, gdy ktoś robi mu przykrość.
- Zachęcanie do rozmów z rodzicami na temat swojego gustu dotyczącego ubrania i fryzury.
- Uświadomienie dzieciom, że każdy ma prawo do błędu i porażki, a dzięki temu zdobywa doświadczenie.
Tydzień 3(13-17.02)
Tematyka tygodnia: ,,W świecie baśni i bajek”
- Zapoznanie dzieci z wybranymi utworami literackimi oraz ich adaptacjami: filmową i rysunkową.
- Doskonalenie umiejętności odróżniania fikcji od zdarzeń rzeczywistych.
- Rozbudzanie u dzieci zainteresowania dziecięcymi czasopismami.
- Rozwijanie twórczego myślenia.
- Kształtowanie pojęcia liczby 10.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „g”, „G”.
- Uświadomienie dzieciom, że fikcyjne postaci z bajek i baśni, mające złe cechy, zawsze ponoszą karę za swoje zachowanie i są dla nich przestrogą.
- Wdrażanie do poszanowania książek jako wartości kulturalnej i emocjonalnej.
- Zachęcanie do dzielenia się swoimi zainteresowaniami i pasjami z innymi dziećmi.
- Uświadomienie dzieciom, że w czasie kulturalnie prowadzonej rozmowy wszyscy biorący w niej udział mają możliwość wypowiedzi.
- Wdrażanie do poszanowania cudzej własności.
- Zachęcanie do codziennego używania zwrotów grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.
Temat 4(20-24.02)
Tematyka tygodnia: ,,Gotowi do jazdy? – Znamy różne pojazdy”
- Zapoznanie dzieci z samochodami o specjalnym przeznaczeniu. Wzbogacenie wiadomości dzieci o treści z zakresu transportu lądowego, powietrznego i wodnego.
- Zachęcanie dzieci do dzielenia się doświadczeniami związanymi z podróżami krajowymi i zagranicznymi.
- Zapoznanie dzieci ze sposobami radzenia sobie w trudnych sytuacjach w podróży.
- Uwrażliwianie dzieci na kulturę osobistą w miejscach publicznych oraz dbanie o czystość w miejscach tymczasowego pobytu.
- Kształtowanie u dzieci pojęć związanych z określeniem wagi: „ciężki”, „cięższy”, „najcięższy”.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad właściwego zachowania się w środkach komunikacji publicznej.
- Zachęcanie dzieci do czytania książek i grania w małe gry w czasie długich podróży.
- Wdrażanie do bezpiecznego zachowania się w czasie uczestniczenia w ruchu drogowym.
- Kształcenie umiejętności akceptowania różnorodności wyglądu, zachowania, gustów i potrzeb rówieśników.
- Zachęcanie do codziennego używania zwrotów grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.