Czego uczymy się w MAJU
w grupie “Pszczółek”?
Temat 1: Święta majowe
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/ fizycznych
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania zadań
- estetyczne wykonywanie prac plastycznych
OBSZAR EMOCJONALNY
- odczuwanie dumy z przynależności społecznej do rodziny, grupy przedszkolnej, mieszkańców miejscowości i Polski
- uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie świadomości narodowej przez dostrzeganie piękna języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
- aktywne uczestnictwo w organizowanych na terenie przedszkola uroczystościach związanych z obchodzeniem świąt narodowych, poznawanie sposobów czczenia ważnych miejsc, rocznic, historycznych wydarzeń
- przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia
- wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
- wysłuchanie zdania innych, dostrzeganie różnic między ludźmi i szanowanie ich odmienności
- wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym otoczeniu
OBSZAR POZNAWCZY
- tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
- wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw
- słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała
- znajomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
- przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
- znajomość nazwisk wybitnych Polaków oraz ich dokonań
- doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych
- poznawanie liter drukowanych, małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „f”, „F”
- dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej prostych wyrazów
- wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe, wygląd flagi, godła
Temat 2: Jestem Europejczykiem
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- prawidłowe posługiwanie się sztućcami: prawidłowy chwyt, umiejętne nabieranie potraw
- sprzątanie po posiłku
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności siebie i każdej osoby
- zachowywanie się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenie się z uczuciami i potrzebami innych
- uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
- umiejętność opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
- podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, radość z sukcesów innych
- pojmowanie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
OBSZAR SPOŁECZNY
- dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub innych działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
- rozumienie, że rodziny mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
- doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen, odnoszących się do wartości drugiego człowieka
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
- właściwe ocenianie sytuacji społecznych
- dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
- przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
- kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
- wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
- uczestniczenie w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach, zgodnie z następstwem zdarzeń
- poznawanie i odtwarzanie układów tanecznych z wybranych krajów Europy oraz innych regionów świata
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
- poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej
- stosowanie trafnych określeń opisujących cechy wielkościowe oraz różnice między przedmiotami
- dostrzeganie symetrii we wzorach i umiejętność dorysowywania symetrycznie brakujących elementów
- porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej ze stosowaniem określeń stopniujących
- wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania wagi
- określanie słowem wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni z zastosowaniem pojęć dotyczących kierunku
Temat 3: Wiosna w pełni
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
- kształtowanie właściwego toru oddechu
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
- doskonalenie motoryki małej przez tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
- dokonywanie wyborów i dostrzeganie pozytywnych efektów własnych działań
- opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
- podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną podczas gier i zabaw
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji
- obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
- koncentrowanie uwagi podczas zajęć i podążanie za ich tokiem
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk za pomocą komunikatów niewerbalnych
- wzbogacanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi słownych, opisywania obrazków, przedmiotów, cech, czynności, emocji
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
- odtwarzanie układu elementów według wzoru lub instrukcji
- zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach
- dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
- systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków
- dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
- rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
- poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
- poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”
Temat 4: Rodzina to skarb!
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
- zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
- kształtowanie umiejętności nakrywania do stołu, sprzątania po posiłku
- doskonalenie motoryki małej poprzez czynności wymagające różnych chwytów dłoni
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej potrzebnej do nabywania umiejętności czytania i pisania
OBSZAR EMOCJONALNY
- wzmacnianie więzi rodzinnych, rozbudzanie empatii, wrażliwości, chęci pomocy innym
- rozbudzanie umiejętności rozpoznawania stanu emocjonalnego innych osób
- rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
- przedstawianie emocji w różnych formach ekspresji
OBSZAR SPOŁECZNY
- dostrzeganie, na czym polega praca zawodowa rodziców, dziadków, osób z najbliższego otoczenia
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę
- kształtowanie poczucia przynależności do rodziny
- wdrażanie do współdziałania z innymi w pracach użytecznych, zabawie i podczas odpoczynku
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wartości związanych z zachowaniami społecznymi
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
- doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie „10”
- rozwijanie orientacji przestrzennej, poprawne stosowanie określeń „w prawo”, „w lewo”, „do przodu”, „do tyłu”
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym podczas wypowiedzi
- rozwijanie zainteresowania historią własnej rodziny
- tworzenie drzewa genealogicznego, poznanie stopni pokrewieństwa między członkami rodziny
- zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy
- wdrażanie do wypowiada się w sposób zrozumiały i poprawny pod względem gramatycznym i fleksyjnym
- udział w zabawach kształtujących umiejętność rozpoznawania liter, zachęcających do odczytywania sylab, krótkich wyrazów