Czego uczymy się w KWIETNIU
w grupie “Biedronek”?
Temat 1: Wielkanocna radość
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
- zachęcanie do samodzielnego podejmowania czynności porządkowych i higienicznych
- doskonalenie sprawności dłoni poprzez wykonywanie prostych prac manipulacyjnych
- zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów
- doskonalenie sprawności motoryki małej poprzez zabawy grafomotoryczne i manipulacyjne
OBSZAR EMOCJONALNY
- tworzenie warunków do przeżywania okresu świątecznego w sposób świadomy
- tworzenie atmosfery radosnego oczekiwania na czas spędzony w gronie najbliższych osób
OBSZAR SPOŁECZNY
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętności współpracy i zespołowego działania
OBSZAR POZNAWCZY
- zapoznanie z wybranymi tradycjami związanymi z Wielkanocą
- aktywne uczestniczenie w świątecznych przygotowaniach
- wypowiadanie się na określone tematy, opowiadanie o swoich upodobaniach
- rozwijanie spostrzegawczości w zakresie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku
- zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
- kształtowanie słuchu muzycznego poprzez zabawy muzyczne i zabawy ze śpiewem
- rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni
- klasyfikowanie i przeliczanie elementów
- obserwowanie zjawisk przyrodniczych
Temat 2: Zwierzęta domowe i hodowlane
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
- kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie ciała
OBSZAR EMOCJONALNY
- zachęcanie do kontaktów ze zwierzętami i czerpania satysfakcji z tworzenia relacji między dzieckiem a pupilem
- rozbudzenie dziecięcej empatii w stosunku do zwierząt
- uwrażliwienie na potrzeby zwierząt domowych
- poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
OBSZAR SPOŁECZNY
- rozwijanie umiejętności współpracy w czasie zabaw
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad
- stwarzanie okazji do okazywania sympatii innym
OBSZAR POZNAWCZY
- poznanie wybranych gatunków zwierząt domowych i hodowlanych i ich znaczenia dla ludzi
- tworzenie warunków do nabywania umiejętności matematycznych poprzez udział w zabawach z liczeniem, tworzeniem zbiorów, klasyfikowaniem
- zachęcanie dzieci do kontaktu z książką i podejmowania prostych zabaw czytelniczych
- rozwijanie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku
- kształtowanie umiejętności orientacji na kartce
- kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
- zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
- rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne i słuchanie utworów literackich
- rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego przez zabawy logopedyczne i onomatopeiczne
Temat 3: Co to znaczy eko?
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- rozwijanie sprawności motorycznej poprzez zabawy ruchowe i ruch przy muzyce
- zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych
materiałów
OBSZAR EMOCJONALNY
- tworzenie sytuacji umożliwiających czerpanie satysfakcji emocjonalnej z kontaktów z przyrodą
OBSZAR SPOŁECZNY
- zachęcanie do racjonalnego korzystania z zasobów dostępnych w najbliższym otoczeniu dziecka
- budowanie poczucia społecznej odpowiedzialności za środowisko naturalne
OBSZAR POZNAWCZY
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne
- zachęcanie do podejmowania działań proekologicznych w sytuacjach życia codziennego
- zapoznanie z procesem segregowania śmieci oraz ich przetwarzania
- wdrażanie do oszczędzania wody i energii elektrycznej
- rozwijanie ciekawości poprzez polisensoryczne stymulowanie procesów poznawczych
- stwarzanie okazji do kontaktu z literaturą dziecięcą
- stymulowanie rozwoju mowy poprzez zabawy słowne, wypowiadanie swoich opinii i dzielenie się doświadczeniami
- doskonalenie umiejętności przeliczania, klasyfikowania i tworzenia zbiorów
- kształtowanie słuchu muzycznego poprzez zabawy muzyczne i zabawy ze śpiewem
- rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy słowne i plastyczne rozwijające wyobraźnię
Temat 4: Kraina bajek i baśni
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- stwarzanie możliwości do podejmowania działań konstrukcyjnych
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach ruchowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie empatii i życzliwego nastawienia do siebie i innych
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie i wzmacnianie poczucia własnej wartości
- stwarzanie sytuacji sprzyjających rozpoznawaniu emocji i wczuwania się w emocje innych
OBSZAR SPOŁECZNY
- zachęcanie do analizy własnych zachowań i podejmowanych decyzji z uwzględnieniem norm społecznych
- stwarzanie możliwości do podejmowania współpracy i współdziałania z innymi dziećmi
OBSZAR POZNAWCZY
- zachęcanie do podejmowania działań naśladowczych i teatralnych
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
- rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia
- stworzenie przestrzeni do nabywania doświadczeń związanych z porządkowym aspektem liczby
- rozwijanie wyobraźni geometrycznej i przestrzennej w czasie zabaw
- zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów
- kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
- rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne
- zachęcanie do aktywnego słuchania innych osób oraz obdarzania ich uwagą