Czego uczymy się w MARCU
w grupie “Pszczółek”?
Temat 1: Zdrowy, jak ryba
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczność w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalność w określonych sytuacjach
- dbałość o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
- korzystanie z zapisów umieszczonych w harmonogramie dnia dotyczących czynności higienicznych
- uczestnictwo w zajęciach kulinarnych i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa
- rozpoznawanie i nazywanie swoich potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- dbanie o sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności
OBSZAR EMOCJONALNY
- poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
- radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, okazywanie ich w akceptowany sposób
- zwracanie się o pomoc w sytuacjach trudnych emocjonalnie
OBSZAR SPOŁECZNY
- samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących własnej osoby, uczenie się na własnych błędach, ponoszenie odpowiedzialności za własne działania, określanie granic w sferze fizycznej i emocjonalnej
- ograniczone zaufanie w stosunku do osób obcych
- podawanie informacji na swój temat w trudnych sytuacjach, zdarzeniach losowych
- tolerancja oraz życzliwość wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku
OBSZAR POZNAWCZY
- formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu
- próby czytania prostych wyrazów z poznanych liter
- aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
- porządkowanie elementów historyjki obrazkowej zgodnie z ciągiem przyczynowo–skutkowym
- planowanie kolejnych etapów i czynności, właściwego wykorzystania płaszczyzny lub przestrzeni oraz elementarnego dostrzegania proporcji
- tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu przyporządkowującego litery i cyfry do znaków
- stosowanie klasyfikacji dla porządkowania przedmiotów w otaczającej przestrzeni
- przekładanie regularności z jednej reprezentacji na drugą
- prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
- ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
- porządkowanie zbiorów przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności w dostępnym zakresie
- stosowanie cyfr od „0” do „9”, dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym
Temat 2: W świecie chłopców i dziewczynek
Temat 2: Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
- utrwalenie prawidłowego chwytu przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi
- wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową
OBSZAR EMOCJONALNY
- przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
- radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
- opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z ludźmi, przyrodą, ze sztuką
- pozytywny stosunek do zdarzeń i sytuacji, rozumienie, że różnimy się od siebie zdolnościami i talentami
- kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji
OBSZAR SPOŁECZNY
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
- dążenie do osiągnięcia wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
OBSZAR POZNAWCZY
- dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych
- dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz informacji
- poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, litera „z”, „Z”
- doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji z przestrzeganiem zasady wzajemnego słuchania i argumentowania wyrażanych opinii i ocen
- uczestnictwo w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
- doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
- sprawne klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe
- racjonalne gospodarowanie materiałami
- określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty
Temat 3: Wiosno, gdzie jesteś?
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
- właściwe dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych, zajęciach gimnastycznych
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw
- wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową
OBSZAR EMOCJONALNY
- werbalizowanie swoich myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych
- radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
- zainteresowanie obserwowanymi zjawiskami przyrodniczymi, rozumienie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
- kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących własnej osoby, uczenie się na własnych błędach, ponoszenie odpowiedzialności za własne działania
- odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w działania
- kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
- odpowiedzialne wypełnianie powierzonych obowiązków i realizowanie podjętych działań
- przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia
OBSZAR POZNAWCZY
- wykazywanie zainteresowania poznawaniem liter – litera „c”, „C”
- kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
- doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji
- prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy
- prowadzenie kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia
- dostrzeganie następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu
- utrwalanie i wzbogacanie słownictwa służącego do opisywania warunków pogodowych
- zwracanie uwagi na wpływ obserwowanych zjawisk na odczucia, np. temperatura poniżej zera – jest nam zimno
- doskonalenie umiejętności nazywania i rozpoznawania roślin na podstawie cech charakterystycznych
Temat 4: Morskie przygody
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania i zaginania kartki
- uczestniczenie w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz różnych kompozycji
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa dotyczących przebywania blisko akwenów wodnych
- odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, gestem, ruchem oraz rekwizytami
OBSZAR EMOCJONALNY
- wdrażanie do kierowania się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania
- wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
- przejawianie życzliwości i troski wobec zwierząt i roślin
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
- uczestniczenie w zajęciach, przestrzeganie ustalonych reguł bycia życzliwym
- kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawiania pytań, udzielania odpowiedzi
- rozwijanie umiejętności bezpośredniego zwracania się do rozmówcy, poprawności wypowiedzi
OBSZAR POZNAWCZY
- poszerzanie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów
- wdrażanie do tworzenia krótkich opowiadań ze zwróceniem uwagi na ich poprawność fleksyjną
- doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie
- poszerzanie wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów niezbędnej do nauki czytania
- rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin
- prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
- wykonywanie zadań zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi podczas liczenia
- doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania różnego rodzaju łamigłówek, labiryntów, rebusów
Temat 5: Świat się zmienia
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
- utrwalenie prawidłowego chwytu przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi
- wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową
OBSZAR EMOCJONALNY
- przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
- radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
- opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z ludźmi, przyrodą, ze sztuką
- pozytywny stosunek do zdarzeń i sytuacji, rozumienie, że różnimy się od siebie zdolnościami i talentami
- kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji
OBSZAR SPOŁECZNY
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
- dążenie do osiągnięcia wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
- zainteresowanie osiągnięciami w dziedzinie wynalazków
OBSZAR POZNAWCZY
- dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych
- dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz informacji
- pod pełną kontrolą dorosłych i w ograniczonym zakresie korzystanie z internetu i gier komputerowych
- poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, litera „z”, „Z”
- doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji z przestrzeganiem zasady wzajemnego słuchania i argumentowania wyrażanych opinii i ocen
- uczestnictwo w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
- doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
- sprawne klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe
- racjonalne gospodarowanie materiałami
- określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty