Czego uczymy się w MARCU 

w grupie “Pszczółek”? 

 

Temat 1: Zdrowy, jak ryba  

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  •  systematyczność w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalność w określonych sytuacjach
  •  dbałość o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
  •  korzystanie z zapisów umieszczonych w harmonogramie dnia dotyczących czynności higienicznych
  •  uczestnictwo w zajęciach kulinarnych i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa
  •  rozpoznawanie i nazywanie swoich potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem
  •  systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  •  dbanie o sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności

OBSZAR EMOCJONALNY 

  •  poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  •  radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, okazywanie ich w akceptowany sposób
  •  zwracanie się o pomoc w sytuacjach trudnych emocjonalnie

OBSZAR SPOŁECZNY 

  •  samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących własnej osoby, uczenie się na własnych błędach, ponoszenie odpowiedzialności za własne działania, określanie granic w sferze fizycznej i emocjonalnej
  •  ograniczone zaufanie w stosunku do osób obcych
  •  podawanie informacji na swój temat w trudnych sytuacjach, zdarzeniach losowych
  •  tolerancja oraz życzliwość wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku

OBSZAR POZNAWCZY 

  •  formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu
  •  próby czytania prostych wyrazów z poznanych liter
  •  aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
  •  porządkowanie elementów historyjki obrazkowej zgodnie z ciągiem przyczynowo–skutkowym
  •  planowanie kolejnych etapów i czynności, właściwego wykorzystania płaszczyzny lub przestrzeni oraz elementarnego dostrzegania proporcji
  •  tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu przyporządkowującego litery i cyfry do znaków
  •  stosowanie klasyfikacji dla porządkowania przedmiotów w otaczającej przestrzeni
  •  przekładanie regularności z jednej reprezentacji na drugą
  •  prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
  •  ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
  •  porządkowanie zbiorów przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności w dostępnym zakresie
  •  stosowanie cyfr od „0” do „9”, dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym

Temat 2: W świecie chłopców i dziewczynek 

Temat 2: Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  •  systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
  •  przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
  •  tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
  •  utrwalenie prawidłowego chwytu przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi
  •  wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

OBSZAR EMOCJONALNY 

  •  przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
  •  radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
  •  opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z ludźmi, przyrodą, ze sztuką
  •  pozytywny stosunek do zdarzeń i sytuacji, rozumienie, że różnimy się od siebie zdolnościami i talentami
  •  kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji

OBSZAR SPOŁECZNY 

  •  zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
  •  dążenie do osiągnięcia wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy

OBSZAR POZNAWCZY 

  •  dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych
  •  dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz informacji
  •  poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, litera „z”, „Z”
  •  doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji z przestrzeganiem zasady wzajemnego słuchania i argumentowania wyrażanych opinii i ocen
  •  uczestnictwo w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach
  •  rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
  •  doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
  •  sprawne klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe
  •  racjonalne gospodarowanie materiałami
  •  określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty

 

Temat 3: Wiosno, gdzie jesteś? 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  •  szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
  •  właściwe dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
  •  systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych, zajęciach gimnastycznych
  •  przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw
  •  wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

OBSZAR EMOCJONALNY 

  •  werbalizowanie swoich myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych
  •  radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
  •  zainteresowanie obserwowanymi zjawiskami przyrodniczymi, rozumienie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
  •  kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji

OBSZAR SPOŁECZNY 

  •  kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących własnej osoby, uczenie się na własnych błędach, ponoszenie odpowiedzialności za własne działania
  •  odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w działania
  •  kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
  •  odpowiedzialne wypełnianie powierzonych obowiązków i realizowanie podjętych działań
  •  przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia

OBSZAR POZNAWCZY 

  •  wykazywanie zainteresowania poznawaniem liter – litera „c”, „C”
  •  kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi
  •  wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
  •  doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji
  •  prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
  •  doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy
  •  prowadzenie kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia
  •  dostrzeganie następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu
  •  utrwalanie i wzbogacanie słownictwa służącego do opisywania warunków pogodowych
  •  zwracanie uwagi na wpływ obserwowanych zjawisk na odczucia, np. temperatura poniżej zera – jest nam zimno
  •  doskonalenie umiejętności nazywania i rozpoznawania roślin na podstawie cech charakterystycznych

Temat 4: Morskie przygody 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  •  doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania i zaginania kartki
  •  uczestniczenie w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  •  doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz różnych kompozycji
  •  utrwalenie zasad bezpieczeństwa dotyczących przebywania blisko akwenów wodnych
  •  odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, gestem, ruchem oraz rekwizytami

OBSZAR EMOCJONALNY 

  •  wdrażanie do kierowania się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania
  •  wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
  •  dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
  •  przejawianie życzliwości i troski wobec zwierząt i roślin

OBSZAR SPOŁECZNY 

  •  doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
  •  uczestniczenie w zajęciach, przestrzeganie ustalonych reguł bycia życzliwym
  •  kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawiania pytań, udzielania odpowiedzi
  •  rozwijanie umiejętności bezpośredniego zwracania się do rozmówcy, poprawności wypowiedzi

OBSZAR POZNAWCZY 

  •  poszerzanie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów
  •  wdrażanie do tworzenia krótkich opowiadań ze zwróceniem uwagi na ich poprawność fleksyjną
  •  doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie
  •  poszerzanie wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie
  •  doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów niezbędnej do nauki czytania
  •  rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin
  •  prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
  •  wykonywanie zadań zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
  •  wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi podczas liczenia
  •  doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
  •  kształtowanie umiejętności rozwiązywania różnego rodzaju łamigłówek, labiryntów, rebusów

Temat 5: Świat się zmienia 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  •  systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
  •  przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
  •  tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
  •  utrwalenie prawidłowego chwytu przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi
  •  wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

OBSZAR EMOCJONALNY 

  •  przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
  •  radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
  •  opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z ludźmi, przyrodą, ze sztuką
  •  pozytywny stosunek do zdarzeń i sytuacji, rozumienie, że różnimy się od siebie zdolnościami i talentami
  •  kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji

OBSZAR SPOŁECZNY 

  •  zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
  •  dążenie do osiągnięcia wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
  •  zainteresowanie osiągnięciami w dziedzinie wynalazków

OBSZAR POZNAWCZY 

  •  dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych
  •  dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz informacji
  •  pod pełną kontrolą dorosłych i w ograniczonym zakresie korzystanie z internetu i gier komputerowych
  •  poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, litera „z”, „Z”
  •  doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji z przestrzeganiem zasady wzajemnego słuchania i argumentowania wyrażanych opinii i ocen
  •  uczestnictwo w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach
  •  rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
  •  doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
  •  sprawne klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe
  •  racjonalne gospodarowanie materiałami
  •  określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty

 

 Powrót