Czego uczymy się w LUTYM
w grupie „Misiów”?
Temat 1: W KARNAWALE
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- interpretowanie ruchem słyszanych dźwięków
- prawidłowe reagowanie ruchem na tempo i dynamikę utworu
- rozwijanie narządów mowy poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach logopedycznych
- doskonalenie sprawności manualnej poprzez wykonanie korony metodą origami
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami – także nieprzyjemnymi
- wczuwanie się w emocje osób z najbliższego otoczenia
- szacunek dla emocji swoich i innych osób
- przedstawianie emocji z wykorzystaniem charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
OBSZAR SPOŁECZNY
- poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas balu karnawałowego
- nawiązywanie relacji rówieśniczych
- współdziałanie z dziećmi w zabawach i podczas wykonywania zadań
- obdarzanie uwagą innych osób
OBSZAR POZNAWCZY
- zapoznanie z obrazem graficznym liter „b” i „B”
- doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenia odpowiednich zbiorów
- wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów
- poznanie zapisu liczby „0”
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania
- poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski
- rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”
- poznanie utworu „Krakowiak”, próby odtworzenia układu tanecznego
Temat 2: MROŹNE KRAINY
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń i nieprawidłowego zachowania innych
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych
- wykonywanie prac plastycznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
OBSZAR EMOCJONALNY
- dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania
- uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej
- prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
OBSZAR SPOŁECZNY
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o różnym wyglądzie, z różnych krajów, o różnej sprawności
- wykazywanie tolerancji oraz życzliwości wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku
- wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
OBSZAR POZNAWCZY
- wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. zjawiska powstawania cienia do zabaw teatralnych, działania magnesu
- dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów
- analiza i synteza prostych fonetycznie słów, kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów
- zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
- poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”
- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami
Temat 3: PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych na sali i na świeżym powietrzu
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału
- wykonywanie prac plastycznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
- zwiększanie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
OBSZAR EMOCJONALNY
- dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
- radzenie sobie z porażką i trudnymi emocjami w sposób akceptowalny
OBSZAR SPOŁECZNY
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka i Polak)
- kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem
- wykazywanie zainteresowania poznawaniem historii naszego kraju i postaci historycznych
- kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzenia, pojęcia i zjawiska oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
- formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- śpiewanie piosenki i uczestnictwo w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej
- doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych regionów naszego kraju, dostrzeganie cech charakterystycznych
- poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii
- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
- rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi
- określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty
- znajomość i stosowanie cyfr oznaczających liczby od „0” do „8”
Temat 4: SZTUKA WOKÓŁ NAS
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
- doskonalenie umiejętności prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego
- zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy
OBSZAR EMOCJONALNY
- wdrażanie do szanowania odmiennych opinii
- kształtowanie umiejętności rozróżniania emocji wyrażanych muzyką, gestem, ruchem
- budowanie empatii/świadomości tego, że wszyscy odczuwają emocje (przyjemne i nieprzyjemne)
- doskonalenie umiejętności panowania nad emocjami
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę
- wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji oraz ponoszenia jej konsekwencji
- kształtowanie umiejętności współpracy w zabawie i podczas sytuacji zadaniowych
- doskonalenie umiejętności przestrzegania umów i zasad
OBSZAR POZNAWCZY
- rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych
- doskonalenie umiejętności liczenia na miarę możliwości
- wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
- utrwalenie nazw kolorów podstawowych oraz pochodnych
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym
- rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną, próby tworzenia akompaniamentu do znanych utworów
- wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały i poprawny
- poznawanie liter („w”), zachęcanie do udziału w zabawach i grach utrwalających ich znajomość
- doskonalenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
- rozwijanie zainteresowania czytaniem poprzez wprowadzanie wyrazów do globalnego czytania