Czego uczymy się w GRUDNIU
w grupie „Pszczółek”?
Temat 1: W świecie teatru
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wykonywanie różnych form ruchu
- konstruowanie, majsterkowanie, budowanie z wykorzystaniem zabawek, materiałów użytkowych, w tym materiału naturalnego
- odpowiednie kształtowanie chwytów dłoni
OBSZAR EMOCJONALNY
- rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
- wczuwanie się w emocje innych osób, a także postaci literackich
- panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas występu przed publicznością lub czekania na swoją kolej
- wdrażanie własnych strategii w sytuacjach trudnych, szukanie wsparcia np. u nauczyciela
OBSZAR SPOŁECZNY
- obdarzanie uwagą dzieci i osób dorosłych
- znajomość zasad odpowiedniego zachowania w teatrze
- wcielanie się w rolę aktora, wykorzystywanie komunikatów werbalnych i niewerbalnych
- współpraca z dziećmi podczas gier
OBSZAR POZNAWCZY
- poszerzanie aktywności twórczej przez tworzenie scenerii, pacynek
- rozwijanie wiedzy o teatrze
- poznanie obrazu graficznego litery „y”
- poszerzanie umiejętności językowych
- wcielanie się w role, wzbogacanie dzieci o przeżycia w związku z odgrywanymi scenkami
- rozwijanie pamięci i myślenia dzięki zabawom
- nazywanie uczuć kojarzących się z rodziną
- spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy
- doskonalenie umiejętności współpracy z innymi
- przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych
OBSZAR POZNAWCZY
- zapoznanie z pojęciem i budową drzewa genealogicznego
- rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych członków rodziny
- obcowanie ze sztuką
- rozumienie znaczenia pojęcia „czas wolny”
- utrwalenie nazwy swojego miasta i adresu zamieszkania
- poznanie najważniejszych informacji na temat Krakowa, Warszawy, Torunia i Gdańska
- utrwalenie świadomości bycia Polakiem
- poznanie hymnu i symboli Polski
- przypominanie i utrwalenie swojego adresu zamieszkania
- rozpoznawanie różnych domów (blok, dom jednorodzinny, kamienica)
- słuchanie utworów literackich w skupieniu i z uwagą
- uczestniczenie w zabawach plastycznych
- przeliczanie w dostępnym zakresie
Temat 2: Kulinarne wyzwania
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania; uświadomienie, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce
- umiejętność prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu (rozkładanie talerzy, kubków, serwetek, prawidłowe układanie sztućców)
- sprzątanie po posiłku (odnoszenie naczyń i sztućców, przysuwanie krzesła)
- uczestniczenie w zajęciach kulinarnych i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa (wykonywanie np. masła, placków z jabłkami)
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- ocenianie postępowania innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
- radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
OBSZAR SPOŁECZNY
- stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji, bez konieczności przypominania
- dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
- wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia wybranych produktów spożywczych
- wypowiadanie się na temat zawodu kucharza
- dostrzeganie prawidłowości pozwalających przewidywać skutki podejmowanych działań; zakładanie, co się prawdopodobnie zdarzy na podstawie ukształtowanych wyobrażeń, posiadanej wiedzy i doświadczeń
- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
- poznawanie i stosowanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 6, tworzenie zbiorów o liczebności określonej wypowiedzianą liczbą lub pokazaną cyfrą
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia
Temat 3: Świąteczny czas
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania przy stole i budowanie miłej atmosfery
- przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwego sposobu łączenia, montowania
- wykonywanie prac plastyczno-technicznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
- wykonywanie prostych prac porządkowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- odczuwanie radosnych emocji związanych ze świątecznym nastrojem i celebrowaniem zwyczajów oraz tradycji
- okazywanie szacunku członkom rodziny oraz odczuwanie więzi emocjonalnej z jej członkami
- odczuwanie przyjemności podczas składania życzeń najbliższym osobom i sprawiania im przyjemności
- dostrzeganie wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
- odczuwanie pozytywnych emocji związanych z „magią świąt” podczas celebracji zwyczajów, obcowania z wytworami kultury i sztuki
OBSZAR SPOŁECZNY
- aktywne włączanie się w przygotowania do świąt w domu i w przedszkolu
- dostrzeganie własnej roli w rodzinie polegającej na pomaganiu oraz budowaniu świątecznej atmosfery
- integrowanie się ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, lokalnym podczas przygotowań do świąt i wspólnych uroczystych chwil
- odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne
- dostrzeganie piękna ozdób świątecznych, dostrzeganie różnych stylów, technik ich wykonania
- nabywanie wzorców pięknej polszczyzny przez słuchanie utworów literackich, naukę wierszy na pamięć, udział w inscenizacjach
- odczuwanie radości ze wspólnego kolędowania
- wykorzystywanie ekspresji plastycznej jako sposobu tworzenia piękna
- odtwarzanie rytmów poprzez różne formy reprezentacji zgodnie z podanym wzorem
- wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania długości
Temat 4: Nowy rok tuż- tuż
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wykonywanie ćwiczeń na czas
- stymulowanie zmysłu dotyku
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego
- ćwiczenie percepcji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw w grupie
OBSZAR EMOCJONALNY
- rozpoznawanie różnych emocji
OBSZAR SPOŁECZNY
- współpraca z rówieśnikami
OBSZAR POZNAWCZY
- poszerzenie wiedzy na temat rodzajów zegarków
- określanie czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem
- rozmawianie na temat czasu, rozumienie, że nie można go zatrzymać ani cofnąć
- rozumienie pojęć: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”
- utrwalanie nazw pór roku
- poznawanie nazw miesięcy w odpowiedniej kolejności