Czego uczymy się w GRUDNIU

w grupie „Pszczółek”?  

 

Temat 1: W świecie teatru 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • wykonywanie różnych form ruchu
  • konstruowanie, majsterkowanie, budowanie z wykorzystaniem zabawek, materiałów użytkowych, w tym materiału naturalnego
  • odpowiednie kształtowanie chwytów dłoni

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
  • wczuwanie się w emocje innych osób, a także postaci literackich
  • panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas występu przed publicznością lub czekania na swoją kolej
  • wdrażanie własnych strategii w sytuacjach trudnych, szukanie wsparcia np. u nauczyciela

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • obdarzanie uwagą dzieci i osób dorosłych
  • znajomość zasad odpowiedniego zachowania w teatrze
  • wcielanie się w rolę aktora, wykorzystywanie komunikatów werbalnych i niewerbalnych
  • współpraca z dziećmi podczas gier

OBSZAR POZNAWCZY 

  • poszerzanie aktywności twórczej przez tworzenie scenerii, pacynek
  • rozwijanie wiedzy o teatrze
  • poznanie obrazu graficznego litery „y”
  • poszerzanie umiejętności językowych
  • wcielanie się w role, wzbogacanie dzieci o przeżycia w związku z odgrywanymi scenkami
  • rozwijanie pamięci i myślenia dzięki zabawom
  • nazywanie uczuć kojarzących się z rodziną
  • spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy
  • doskonalenie umiejętności współpracy z innymi
  • przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych

OBSZAR POZNAWCZY 

  • zapoznanie z pojęciem i budową drzewa genealogicznego
  • rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych członków rodziny
  • obcowanie ze sztuką
  • rozumienie znaczenia pojęcia „czas wolny”
  • utrwalenie nazwy swojego miasta i adresu zamieszkania
  • poznanie najważniejszych informacji na temat Krakowa, Warszawy, Torunia i Gdańska
  • utrwalenie świadomości bycia Polakiem
  • poznanie hymnu i symboli Polski
  • przypominanie i utrwalenie swojego adresu zamieszkania
  • rozpoznawanie różnych domów (blok, dom jednorodzinny, kamienica)
  • słuchanie utworów literackich w skupieniu i z uwagą
  • uczestniczenie w zabawach plastycznych
  • przeliczanie w dostępnym zakresie

Temat 2: Kulinarne wyzwania 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania; uświadomienie, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce
  • umiejętność prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu (rozkładanie talerzy, kubków, serwetek, prawidłowe układanie sztućców)
  • sprzątanie po posiłku (odnoszenie naczyń i sztućców, przysuwanie krzesła)
  • uczestniczenie w zajęciach kulinarnych i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa (wykonywanie np. masła, placków z jabłkami)
  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • ocenianie postępowania innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
  • radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji, bez konieczności przypominania
  • dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy

OBSZAR POZNAWCZY 

  • wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
  • wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia wybranych produktów spożywczych
  • wypowiadanie się na temat zawodu kucharza
  • dostrzeganie prawidłowości pozwalających przewidywać skutki podejmowanych działań; zakładanie, co się prawdopodobnie zdarzy na podstawie ukształtowanych wyobrażeń, posiadanej wiedzy i doświadczeń
  • doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
  • poznawanie i stosowanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 6, tworzenie zbiorów o liczebności określonej wypowiedzianą liczbą lub pokazaną cyfrą
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia

Temat 3: Świąteczny czas 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania przy stole i budowanie miłej atmosfery
  • przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa
  • tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwego sposobu łączenia, montowania
  • wykonywanie prac plastyczno-technicznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
  • wykonywanie prostych prac porządkowych

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • odczuwanie radosnych emocji związanych ze świątecznym nastrojem i celebrowaniem zwyczajów oraz tradycji
  • okazywanie szacunku członkom rodziny oraz odczuwanie więzi emocjonalnej z jej członkami
  • odczuwanie przyjemności podczas składania życzeń najbliższym osobom i sprawiania im przyjemności
  • dostrzeganie wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
  • odczuwanie pozytywnych emocji związanych z „magią świąt” podczas celebracji zwyczajów, obcowania z wytworami kultury i sztuki

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • aktywne włączanie się w przygotowania do świąt w domu i w przedszkolu
  • dostrzeganie własnej roli w rodzinie polegającej na pomaganiu oraz budowaniu świątecznej atmosfery
  • integrowanie się ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, lokalnym podczas przygotowań do świąt i wspólnych uroczystych chwil
  • odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych

OBSZAR POZNAWCZY 

  • wzbogacanie wiedzy na temat tradycji świątecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwyczaje rodzinne i regionalne
  • dostrzeganie piękna ozdób świątecznych, dostrzeganie różnych stylów, technik ich wykonania
  • nabywanie wzorców pięknej polszczyzny przez słuchanie utworów literackich, naukę wierszy na pamięć, udział w inscenizacjach
  • odczuwanie radości ze wspólnego kolędowania
  • wykorzystywanie ekspresji plastycznej jako sposobu tworzenia piękna
  • odtwarzanie rytmów poprzez różne formy reprezentacji zgodnie z podanym wzorem
  • wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania długości

Temat 4: Nowy rok tuż- tuż 

 Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • wykonywanie ćwiczeń na czas
  • stymulowanie zmysłu dotyku
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego
  • ćwiczenie percepcji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw w grupie

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • rozpoznawanie różnych emocji

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • współpraca z rówieśnikami

OBSZAR POZNAWCZY 

  • poszerzenie wiedzy na temat rodzajów zegarków
  • określanie czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: rano, w południe, wieczorem
  • rozmawianie na temat czasu, rozumienie, że nie można go zatrzymać ani cofnąć
  • rozumienie pojęć: „wczoraj”, „dziś”, „jutro”
  • utrwalanie nazw pór roku
  • poznawanie nazw miesięcy w odpowiedniej kolejności
 Powrót