Czego uczymy się w LISTOPADZIE 

w grupie „Pszczółek” 

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze: 

Temat 1: Kraina bezpieczeństwa  

 Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych 
  • wykonywanie podstawowych ćwiczeń gimnastycznych 
  • wykonywanie ćwiczeń według instrukcji słownej i pokazu 
  • wykazywanie spontanicznej aktywności ruchowej 
  • usprawnianie ruchomych narządów mowy, pionizowanie języka, wzmacnianie mięśnie policzków 

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • przewidywanie skutków swojego zachowania 
  • nazywanie stanów emocjonalnych 
  • kontrolowanie swojego zachowania w trudnych sytuacjach 
  • nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach 
  • wczuwanie się w stan emocjonalny innych osób 

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych 
  • dokonywanie wyborów ze świadomością ich pozytywnych i negatywnych skutków 
  • rozumienie i przestrzeganie ustalonych norm i zasad zachowania 
  • szanowanie praw rówieśników, przestrzeganie zakazu krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie 
  • pokojowe rozwiązywanie konfliktów, dochodzenie do kompromisu 
  • zwracanie się o pomoc do nauczyciela w sytuacjach trudnych 
  • umiejętna współpraca z grupą 
  • integrowanie się z grupą 

OBSZAR POZNAWCZY 

  • wyjaśnienie pojęcia „bezpieczeństwo” 
  • wskazywanie sytuacji, w których dziecko czuje się bezpiecznie 
  • znajomość zasad bezpieczeństwa 
  • znajomość numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji, w których dziecko powinno je zastosować 
  • znajomość zawodów związanych z bezpieczeństwem i dostrzeganie ich roli 
  • znajomość wybranych zasad ruchu drogowego, stosowanie przyjętych zasad bezpieczeństwa 
  • doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym 
  • doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów 
  • utrwalanie znajomości swojego adresu, świadomość, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać 
  • znajomość cyfry „4”, tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie 
  • kreślenie szlaczków

 

Temat 2: Polska naszym domem  

 Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych 
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych 

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • prezentowanie za pomocą mimiki i gestów stanów emocjonalnych 
  • dostrzeganie różnorodności obiektów i krajobrazów Polski 
  • odczuwanie przyjemności we współdziałaniu z innymi oraz w dążeniu do wspólnego celu 

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka/Polak) 
  • kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem przez dostrzeganie piękna: języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki 
  • tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń 

OBSZAR POZNAWCZY 

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych emocji 
  • wyrażanie emocji odczuwanych pod wpływem muzyki poprzez różne formy wyrazu 
  • dostrzeganie znaczenia umiejętności czytania i pisania w życiu codziennym (jako sposób oznakowania miejsc oraz czytanie książek) 
  • kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego 
  • rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych (godło jako stały element wystroju sali, flagi wywieszane z okazji świąt narodowych w przedszkolu, symbole narodowe na strojach sportowców, samochodach, wyrobach o charakterze pamiątek narodowych) 
  • wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe i wygląd flagi, godła 
  • słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała, świadomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy 
  • rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych 
  • posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu (chodzenie pod dyktando) 
  • rozumienie i posługiwanie się symbolami graficznymi oznaczającymi kierunek

Temat 3: Deszczowa muzyka 

 Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach artykulacyjnych 
  • malowanie rękami i palcami, rozwijanie sprawności manualnej 
  • wykonywanie masażyków relaksacyjnych 
  • aktywny udział w zabawach ruchowych 
  • poruszanie się w rytmie wygrywanym na instrumentach 

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • szukanie bliskości z innymi 
  • rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, rozumienie, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie 
  • panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej w zabawie lub innej sytuacji 

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • zachowywanie bezpieczeństwa podczas zabaw w sali i na świeżym powietrzu 
  • ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych 
  • współdziałanie z rówieśnikami podczas różnych zabaw i wykonywania zadań 
  • respektowanie prawa innych osób, np. podczas czekania na swoją kolej 

OBSZAR POZNAWCZY 

  • rozumienie, jak działa termometr 
  • rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków wody 
  • przeliczanie i porównywanie symboli pogodowych 
  • tworzenie zbiorów 
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych 
  • rozpoznawanie rodzajów deszczu (kapuśniaczek, ulewa, burza) 
  • poznanie obrazu graficznego głoski „k” oraz „K” 
  • wykazywanie zainteresowania czytaniem 
  • zrozumienie właściwości wody, jej stanów skupienia podczas doświadczeń 
  • poznanie obrazu graficznego liczby „5” 
  • zrozumienie obiegu wody w przyrodzie 
  • tworzenie wymyślonych postaci (Pan Nudny, Pan Pomysłowy) 

Temat 4: W świecie emocji 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych 
  • wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową 
  • improwizowanie ruchem do muzyki 
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo 

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • posługiwanie się określeniami dotyczącymi stanów emocjonalnych 
  • opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom i okazywanie ich w akceptowany społecznie sposób 
  • kształtowanie niezależności emocjonalnej, naśladowanie pozytywnych wzorców zachowania, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom 

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania 
  • ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm grupowych 
  • dostrzeganie potrzeb i problemów innych dzieci w grupie oraz umiejętne reagowanie, adekwatnie do własnych możliwości 
  • określanie swoich potrzeb, podejmowanie decyzji i wyrażanie opinii w sposób akceptowany społecznie 
  • współpraca podczas realizacji zadań zespołowych 

OBSZAR POZNAWCZY 

  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną 
  • wykazywanie otwartości i gotowości do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji oraz nauka alternatywnych sposobów komunikacji 
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji 
  • wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli) 
  • przeliczanie i klasyfikowanie ze względu na rozmiar 
  • uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter „u”, „U”

 

 Powrót

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.