Czego uczymy się w LISTOPADZIE
w grupie „Pszczółek”
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
Temat 1: Kraina bezpieczeństwa
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych
- wykonywanie podstawowych ćwiczeń gimnastycznych
- wykonywanie ćwiczeń według instrukcji słownej i pokazu
- wykazywanie spontanicznej aktywności ruchowej
- usprawnianie ruchomych narządów mowy, pionizowanie języka, wzmacnianie mięśnie policzków
OBSZAR EMOCJONALNY
- przewidywanie skutków swojego zachowania
- nazywanie stanów emocjonalnych
- kontrolowanie swojego zachowania w trudnych sytuacjach
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- wczuwanie się w stan emocjonalny innych osób
OBSZAR SPOŁECZNY
- dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych
- dokonywanie wyborów ze świadomością ich pozytywnych i negatywnych skutków
- rozumienie i przestrzeganie ustalonych norm i zasad zachowania
- szanowanie praw rówieśników, przestrzeganie zakazu krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie
- pokojowe rozwiązywanie konfliktów, dochodzenie do kompromisu
- zwracanie się o pomoc do nauczyciela w sytuacjach trudnych
- umiejętna współpraca z grupą
- integrowanie się z grupą
OBSZAR POZNAWCZY
- wyjaśnienie pojęcia „bezpieczeństwo”
- wskazywanie sytuacji, w których dziecko czuje się bezpiecznie
- znajomość zasad bezpieczeństwa
- znajomość numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji, w których dziecko powinno je zastosować
- znajomość zawodów związanych z bezpieczeństwem i dostrzeganie ich roli
- znajomość wybranych zasad ruchu drogowego, stosowanie przyjętych zasad bezpieczeństwa
- doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
- utrwalanie znajomości swojego adresu, świadomość, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać
- znajomość cyfry „4”, tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie
- kreślenie szlaczków
Temat 2: Polska naszym domem
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
OBSZAR EMOCJONALNY
- prezentowanie za pomocą mimiki i gestów stanów emocjonalnych
- dostrzeganie różnorodności obiektów i krajobrazów Polski
- odczuwanie przyjemności we współdziałaniu z innymi oraz w dążeniu do wspólnego celu
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka/Polak)
- kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem przez dostrzeganie piękna: języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
- tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych emocji
- wyrażanie emocji odczuwanych pod wpływem muzyki poprzez różne formy wyrazu
- dostrzeganie znaczenia umiejętności czytania i pisania w życiu codziennym (jako sposób oznakowania miejsc oraz czytanie książek)
- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
- rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych (godło jako stały element wystroju sali, flagi wywieszane z okazji świąt narodowych w przedszkolu, symbole narodowe na strojach sportowców, samochodach, wyrobach o charakterze pamiątek narodowych)
- wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe i wygląd flagi, godła
- słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała, świadomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
- rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
- posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu (chodzenie pod dyktando)
- rozumienie i posługiwanie się symbolami graficznymi oznaczającymi kierunek
Temat 3: Deszczowa muzyka
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach artykulacyjnych
- malowanie rękami i palcami, rozwijanie sprawności manualnej
- wykonywanie masażyków relaksacyjnych
- aktywny udział w zabawach ruchowych
- poruszanie się w rytmie wygrywanym na instrumentach
OBSZAR EMOCJONALNY
- szukanie bliskości z innymi
- rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, rozumienie, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
- panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej w zabawie lub innej sytuacji
OBSZAR SPOŁECZNY
- zachowywanie bezpieczeństwa podczas zabaw w sali i na świeżym powietrzu
- ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
- współdziałanie z rówieśnikami podczas różnych zabaw i wykonywania zadań
- respektowanie prawa innych osób, np. podczas czekania na swoją kolej
OBSZAR POZNAWCZY
- rozumienie, jak działa termometr
- rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków wody
- przeliczanie i porównywanie symboli pogodowych
- tworzenie zbiorów
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- rozpoznawanie rodzajów deszczu (kapuśniaczek, ulewa, burza)
- poznanie obrazu graficznego głoski „k” oraz „K”
- wykazywanie zainteresowania czytaniem
- zrozumienie właściwości wody, jej stanów skupienia podczas doświadczeń
- poznanie obrazu graficznego liczby „5”
- zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
- tworzenie wymyślonych postaci (Pan Nudny, Pan Pomysłowy)
Temat 4: W świecie emocji
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- uczestniczenie w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
- improwizowanie ruchem do muzyki
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo
OBSZAR EMOCJONALNY
- posługiwanie się określeniami dotyczącymi stanów emocjonalnych
- opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom i okazywanie ich w akceptowany społecznie sposób
- kształtowanie niezależności emocjonalnej, naśladowanie pozytywnych wzorców zachowania, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom
OBSZAR SPOŁECZNY
- odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania
- ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm grupowych
- dostrzeganie potrzeb i problemów innych dzieci w grupie oraz umiejętne reagowanie, adekwatnie do własnych możliwości
- określanie swoich potrzeb, podejmowanie decyzji i wyrażanie opinii w sposób akceptowany społecznie
- współpraca podczas realizacji zadań zespołowych
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną
- wykazywanie otwartości i gotowości do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji oraz nauka alternatywnych sposobów komunikacji
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
- wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli)
- przeliczanie i klasyfikowanie ze względu na rozmiar
- uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter „u”, „U”