Czego uczymy się we wrześniu w grupie Biedronki?
Temat 1 : Razem w przedszkolu
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do samodzielności w zakresie czynności manualnych
- doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych
OBSZAR EMOCJONALNY
- zachęcanie do rozpoznawania i nazywania przeżywanych emocji
- kształtowanie empatii i życzliwego nastawienia do siebie i innych
OBSZAR SPOŁECZNY
- stwarzanie przestrzeni do samodzielnego nawiązywania kontaktów z grupą rówieśniczą
- zapoznanie z zasadami życia i funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz w instytucji przedszkolnej
- wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych
- zapoznanie z obowiązkami dyżurnego
OBSZAR POZNAWCZY
- wdrażanie do przestrzegania zasad w zakresie bezpieczeństwa, organizacji pracy i zabawy oraz higieny
- poznanie zawodów związanych z przedszkolem, wdrażanie do poszanowania pracy osób dbających o przedszkole i jego podopiecznych
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji
- zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka
- rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia
- odczytywanie informacji przedstawionych w formie symbolicznej
- ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy i porównywania liczebności zbiorów
- umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek
Temat 2: Zabawy z latawcem
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych
- stwarzanie sytuacji do nabywania doświadczeń umożliwiających rozwój manualny
- zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka
OBSZAR EMOCJONALNY
- wyraża swoje emocje w ekspresji ruchowo-muzycznej i plastycznej
- uczy się wczuwać w emocje innych
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie życzliwego nastawienia do innych ludzi, poznanie zasad gościnności
- zapoznanie z zasadami korzystania ze wspólnych zabawek i książek
OBSZAR POZNAWCZY
- zachęcanie do podejmowania zabaw promujących czytelnictwo
- rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji
- wdrażanie do samodzielności w eksperymentowaniu i eksplorowaniu otaczającego świata
- zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z odkrywaniem swojego otoczenia
- zachęcanie do swobodnej ekspresji artystycznej m.in. teatralnej, plastycznej, muzycznej, ruchowej
- rozwijanie wyobraźni
- poznawanie różnych figur geometrycznych ze szczególnym uwzględnieniem trójkątów
- umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek
- zachęcanie do podejmowania działań plastycznych i konstrukcyjnych
- poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania
Temat 3: Nadchodzi jesień
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
- kształtowanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo na drodze
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu (spacery, zabawy ruchowe w ogrodzie)
- rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody
OBSZAR EMOCJONALNY
- zachęcanie do obcowania z przyrodą i odkrywania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
OBSZAR SPOŁECZNY
- stwarzanie okazji do dzielenia się swoimi doświadczeniami i wspomnieniami z wakacyjnych podróży
- zachęcanie do aktywnego słuchania innych osób oraz czytanych przez dorosłego utworów literackich
OBSZAR POZNAWCZY
- zapoznanie z położeniem i wyglądem Polski na mapie
- zapoznanie w sytuacjach zabawowych z pojęciami dotyczącymi upływu czasu
- kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez prowadzenie obserwacji przyrodniczych, przeprowadzanie eksperymentów i pokazów
- poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni
- rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy twórcze, językowe i logiczne
- stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem, tworzeniem zbiorów i określaniem liczebności zbiorów
- kształtowanie zdrowych nawyków higienicznych i żywieniowych
- stwarzanie możliwości do podejmowania zabaw z literami i napisami
- zachęcanie do odkrywania żartów językowych w utworach literackich oraz do tworzenia własnych z wykorzystaniem słów o takim samym brzmieniu a różnym znaczeniu
Temat 4: Ziemia pełna tajemnic
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- dostrzega, że rówieśnicy też odczuwają emocje
- przeżywa i okazuje emocje, integrując się z grupą
- zauważa emocjonalną wartość przyrody
OBSZAR SPOŁECZNY
- zapoznanie z wybranymi symbolami związanymi z różnymi regionami Polski
- zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
- integrowanie grupy poprzez stwarzanie warunków do podejmowania wspólnych zabaw i działań
OBSZAR POZNAWCZY
- zapoznanie z wyglądem Ziemi z wykorzystaniem jej modelu
- poznanie swojego miejsca i kraju zamieszkania w czasie działań poznawczych i zabaw
- rozwijanie ciekawości poznawczej oraz uwrażliwianie na piękno i różnorodność naszej planety
- kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez poznawanie wielozmysłowe, przeprowadzanie eksperymentów, obserwacji i pokazów
- rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów znajdujących się w otoczeniu i nadawania im znaczeń
- poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka
- kształtowanie słuchu fonemowego poprzez zabawy
- kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
- stwarzanie możliwości do aranżowania przestrzeni zgodnie z dziecięcym poczuciem estetyki i potrzebami poznawczymi
- kształtowanie umiejętności zagospodarowania przestrzeni w czasie zabaw konstrukcyjnych