Czego uczymy się w CZERWCU

w grupie „Pszczółek”?

TYDZIEŃ 1: PRAWA DZIECKA

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych
  • wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową
  • kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
  • kształtowanie sprawności całego ciała podczas składania papieru, zaginania, tworzenia modeli, składania techniką origami
  • doskonalenie małej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw manipulacyjnych, prac plastycznych i konstrukcyjnych

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  • kształtowanie własnej niezależności emocjonalnej, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom zachowania
  • odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
  • zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
  • wyrażanie współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
  • krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
  • dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
  • rozumienie, że rodziny, w których wychowują się dzieci, mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
  • coraz większa świadomość własnych praw oraz praw innych, np. prawo do wyboru zabawki, zabawy, wyboru towarzysza, niewiedzy, szacunku, radości, poszanowania własności, odczuwania emocji, tajemnicy, wyrażania własnych myśli, bycia wysłuchanym
  • integracja grupy, zwiedzanie obiektu; aktywności przygotowane przez organizatorów (zdobywanie sprawności) podczas zaplanowanych wycieczek;

OBSZAR POZNAWCZY 

  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk poprzez różnorodne formy ekspresji
  • doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
  • uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter – litera „h”, „H”
  • wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
  • podejmowanie prób przygotowania prostych prezentacji, np. własnej kolekcji, pasji
  • dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów
  • rozumienie efektu przesunięcia i obrotu drugiej osoby w przestrzeni (odwrotność strony lewej i prawej u osoby stojącej naprzeciwko)
  • szukanie informacji na dany temat w dostępnych źródłach

TYDZIEŃ 2: W PODRÓŻ WYRUSZAMY

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
  • wykonywanie ćwiczeń zgodnie z pokazem lub instrukcją słowną
  • właściwe korzystanie z przyborów i sprzętów do ćwiczeń
  • tworzenie zespołowych, wieloetapowych konstrukcji: planowanie, gromadzenie materiałów, ustalanie sposobu ekspozycji
  • wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
  • przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
  • uważne słuchanie i analizowanie wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec ludzi w bliższym i dalszym środowisku
  • wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
  • dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń

OBSZAR POZNAWCZY 

  • wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną oraz z wykorzystaniem pozawerbalnych form komunikacji
  • otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji rozbudzanie ciekawości świata
  • aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
  • wykazywanie motywacji i zainteresowanie czytaniem oraz poznawaniem liter
  • dostrzeganie i odtwarzanie regularności rytmicznych
  • porównywanie objętości na „oko”, posługiwanie się zwrotami: „więcej”, „mniej”, „tyle samo”
  • poznawanie świata z wykorzystaniem wielu zmysłów

TYDZIEŃ 3: TAJEMNICE PRZYRODY

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  • tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
  • dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności i predyspozycji motorycznych

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • próby pogodzenia się z porażką
  • reagowanie na zagrożenie lub krzywdę zwierząt
  • umiejętność nazywania i przeżywania zjawisk przyrodniczych
  • zaangażowanie w problemy ekologiczne

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • umiejętność pełnienia wyznaczonych ról w pracy zespołowej i zabawie
  • ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm
  • przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier, quizów, konkursów, zawodów sportowych, olimpiad
  • obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje

OBSZAR POZNAWCZY 

  • dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, określanie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych
  • dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz do zrozumiałego przekazywania informacji
  • rysowanie na różnorodnych powierzchniach
  • dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów i doskonalenie klasyfikowania z wykorzystaniem obrazków i kart pracy
  • prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
  • doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
  • ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
  • porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
  • dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
  • dostrzeganie zagrożenia dla przyrody wynikającego ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
  • poznawanie sposobów niwelowania niekorzystnych zmian oraz wpływów na przyrodę przez działania proekologiczne i systemy ochrony przyrody

TYDZIEŃ 4: WAKACJE TUŻ- TUŻ

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • usprawnianie narządów artykulacyjnych jako przygotowanie do nauki czytania
  • udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych
  • doskonalenie odpowiednich chwytów dłoni podczas rysowania i kreślenia znaków

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • przedstawianie emocji i uczuć przy użyciu charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i poszukiwania wsparcia w otoczeniu
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • współdziałanie z dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
  • przestrzeganie ustalonych zasad zabawy
  • obdarzanie uwagą innych – dzieci i dorosłych
  • korzystanie z komunikatów werbalnych i niewerbalnych jako środków przekazu

OBSZAR POZNAWCZY 

  • rozpoznawanie i klasyfikowanie środków transportu
  • zapoznanie z częstymi kierunkami wakacyjnych wyjazdów
  • zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji
  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowej: dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, rozpoznawanie głoski w nagłosie
  • zabawy językowe: szukanie rymów, tworzenie żartów językowych
  • przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, używanie liczebników porządkowych
  • rozpoznawanie poznanych liter

TYDZIEŃ 5: LATO W SADZIE I OGRODZIE

Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY

  • wzmacnianie odporności dziecka poprzez organizowanie różnych aktywności na świeżym powietrzu niezależnie od warunków atmosferycznych
  • wdrażanie do przestrzegania i stosowania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw i gier oraz różnych form rekreacji

OBSZAR SPOŁECZNY

  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom, podziału ról i przydzielenia określonych czynności do wykonywania
  • wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków

OBSZAR EMOCJONALNY

  • uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
  • uczenie szacunku do życia w każdej formie jego istnienia

OBSZAR POZNAWCZY 

  • zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia i sposobami na uniknięcie tych zagrożeń
  • zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie lata
  • budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka
  • doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów w zakresie 10, liczenie z prawej do lewej i z lewej do prawej, liczenie w przód i wspak
  • zachęcanie do poznawania świata poprzez obserwacje, doświadczenia, eksperymenty i działanie
  • kształtowanie umiejętności rozumienia relacji głoska – litera w czasie zabaw językowych i czytelniczych
  • doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, kreślenia znaków literopodobnych i liter
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • doskonalenie pamięci przez naukę krótkich wierszy i rymowanek
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej, zachęcanie do swobodnego muzykowania

 

 

 

 Powrót