Czego uczymy się w CZERWCU
w grupie „Misiów”?
TYDZIEŃ 1: PRAWA DZIECKA
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych
- wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową
- kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- kształtowanie sprawności całego ciała podczas składania papieru, zaginania, tworzenia modeli, składania techniką origami
- doskonalenie małej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw manipulacyjnych, prac plastycznych i konstrukcyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
- poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
- kształtowanie własnej niezależności emocjonalnej, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom zachowania
- odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
- zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
- wyrażanie współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy
OBSZAR SPOŁECZNY
- chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
- krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
- dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
- rozumienie, że rodziny, w których wychowują się dzieci, mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
- coraz większa świadomość własnych praw oraz praw innych, np. prawo do wyboru zabawki, zabawy, wyboru towarzysza, niewiedzy, szacunku, radości, poszanowania własności, odczuwania emocji, tajemnicy, wyrażania własnych myśli, bycia wysłuchanym
- integracja grupy, zwiedzanie obiektu; aktywności przygotowane przez organizatorów (zdobywanie sprawności) podczas zaplanowanych wycieczek;
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk poprzez różnorodne formy ekspresji
- doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
- uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter – litera „h”, „H”
- wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
- podejmowanie prób przygotowania prostych prezentacji, np. własnej kolekcji, pasji
- dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów
- rozumienie efektu przesunięcia i obrotu drugiej osoby w przestrzeni (odwrotność strony lewej i prawej u osoby stojącej naprzeciwko)
- szukanie informacji na dany temat w dostępnych źródłach
TYDZIEŃ 2: W PODRÓŻ WYRUSZAMY
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
- wykonywanie ćwiczeń zgodnie z pokazem lub instrukcją słowną
- właściwe korzystanie z przyborów i sprzętów do ćwiczeń
- tworzenie zespołowych, wieloetapowych konstrukcji: planowanie, gromadzenie materiałów, ustalanie sposobu ekspozycji
- wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne
OBSZAR EMOCJONALNY
- zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
- przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
- uważne słuchanie i analizowanie wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
OBSZAR SPOŁECZNY
- wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec ludzi w bliższym i dalszym środowisku
- wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
- dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
OBSZAR POZNAWCZY
- wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną oraz z wykorzystaniem pozawerbalnych form komunikacji
- otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji rozbudzanie ciekawości świata
- aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
- wykazywanie motywacji i zainteresowanie czytaniem oraz poznawaniem liter
- dostrzeganie i odtwarzanie regularności rytmicznych
- porównywanie objętości na „oko”, posługiwanie się zwrotami: „więcej”, „mniej”, „tyle samo”
- poznawanie świata z wykorzystaniem wielu zmysłów
TYDZIEŃ 3: TAJEMNICE PRZYRODY
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
- dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności i predyspozycji motorycznych
OBSZAR EMOCJONALNY
- próby pogodzenia się z porażką
- reagowanie na zagrożenie lub krzywdę zwierząt
- umiejętność nazywania i przeżywania zjawisk przyrodniczych
- zaangażowanie w problemy ekologiczne
OBSZAR SPOŁECZNY
- umiejętność pełnienia wyznaczonych ról w pracy zespołowej i zabawie
- ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier, quizów, konkursów, zawodów sportowych, olimpiad
- obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
OBSZAR POZNAWCZY
- dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, określanie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych
- dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz do zrozumiałego przekazywania informacji
- rysowanie na różnorodnych powierzchniach
- dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów i doskonalenie klasyfikowania z wykorzystaniem obrazków i kart pracy
- prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
- doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
- ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
- porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
- dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
- dostrzeganie zagrożenia dla przyrody wynikającego ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
- poznawanie sposobów niwelowania niekorzystnych zmian oraz wpływów na przyrodę przez działania proekologiczne i systemy ochrony przyrody
TYDZIEŃ 4: WAKACJE TUŻ- TUŻ
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- usprawnianie narządów artykulacyjnych jako przygotowanie do nauki czytania
- udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych
- doskonalenie odpowiednich chwytów dłoni podczas rysowania i kreślenia znaków
OBSZAR EMOCJONALNY
- przedstawianie emocji i uczuć przy użyciu charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i poszukiwania wsparcia w otoczeniu
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
- współdziałanie z dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
- przestrzeganie ustalonych zasad zabawy
- obdarzanie uwagą innych – dzieci i dorosłych
- korzystanie z komunikatów werbalnych i niewerbalnych jako środków przekazu
OBSZAR POZNAWCZY
- rozpoznawanie i klasyfikowanie środków transportu
- zapoznanie z częstymi kierunkami wakacyjnych wyjazdów
- zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji
- doskonalenie syntezy i analizy słuchowej: dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, rozpoznawanie głoski w nagłosie
- zabawy językowe: szukanie rymów, tworzenie żartów językowych
- przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, używanie liczebników porządkowych
- rozpoznawanie poznanych liter
TYDZIEŃ 5: LATO W SADZIE I OGRODZIE
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wzmacnianie odporności dziecka poprzez organizowanie różnych aktywności na świeżym powietrzu niezależnie od warunków atmosferycznych
- wdrażanie do przestrzegania i stosowania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw i gier oraz różnych form rekreacji
OBSZAR SPOŁECZNY
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom, podziału ról i przydzielenia określonych czynności do wykonywania
- wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
OBSZAR EMOCJONALNY
- uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
- uczenie szacunku do życia w każdej formie jego istnienia
OBSZAR POZNAWCZY
- zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia i sposobami na uniknięcie tych zagrożeń
- zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie lata
- budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka
- doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów w zakresie 10, liczenie z prawej do lewej i z lewej do prawej, liczenie w przód i wspak
- zachęcanie do poznawania świata poprzez obserwacje, doświadczenia, eksperymenty i działanie
- kształtowanie umiejętności rozumienia relacji głoska – litera w czasie zabaw językowych i czytelniczych
- doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, kreślenia znaków literopodobnych i liter
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- doskonalenie pamięci przez naukę krótkich wierszy i rymowanek
- rozwijanie wyobraźni muzycznej, zachęcanie do swobodnego muzykowania