Czego uczymy się w MAJU 

                                                                     w grupie “Pszczółek”? 

Temat 1: Święta majowe 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/ fizycznych
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania zadań
  • estetyczne wykonywanie prac plastycznych

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • odczuwanie dumy z przynależności społecznej do rodziny, grupy przedszkolnej, mieszkańców miejscowości i Polski
  • uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • kształtowanie świadomości narodowej przez dostrzeganie piękna języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
  • aktywne uczestnictwo w organizowanych na terenie przedszkola uroczystościach związanych z obchodzeniem świąt narodowych, poznawanie sposobów czczenia ważnych miejsc, rocznic, historycznych wydarzeń
  • przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia
  • wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
  • wysłuchanie zdania innych, dostrzeganie różnic między ludźmi i szanowanie ich odmienności
  • wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym otoczeniu

OBSZAR POZNAWCZY 

  • tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
  • wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw
  • słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała
  • znajomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
  • przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
  • znajomość nazwisk wybitnych Polaków oraz ich dokonań
  • doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych
  • poznawanie liter drukowanych, małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „f”, „F”
  • dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej prostych wyrazów
  • wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe, wygląd flagi, godła

 

Temat 2: Jestem Europejczykiem 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  • prawidłowe posługiwanie się sztućcami: prawidłowy chwyt, umiejętne nabieranie potraw
  • sprzątanie po posiłku
  • wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności siebie i każdej osoby
  • zachowywanie się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenie się z uczuciami i potrzebami innych
  • uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
  • umiejętność opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
  • podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, radość z sukcesów innych
  • pojmowanie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub innych działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
  • rozumienie, że rodziny mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
  • doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen, odnoszących się do wartości drugiego człowieka
  • zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
  • właściwe ocenianie sytuacji społecznych
  • dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen

OBSZAR POZNAWCZY 

  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
  • przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
  • kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
  • wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
  • uczestniczenie w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach, zgodnie z następstwem zdarzeń
  • poznawanie i odtwarzanie układów tanecznych z wybranych krajów Europy oraz innych regionów świata
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
  • poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej
  • stosowanie trafnych określeń opisujących cechy wielkościowe oraz różnice między przedmiotami
  • dostrzeganie symetrii we wzorach i umiejętność dorysowywania symetrycznie brakujących elementów
  • porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej ze stosowaniem określeń stopniujących
  • wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania wagi
  • określanie słowem wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni z zastosowaniem pojęć dotyczących kierunku

Temat 3: Wiosna w pełni  

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
  • szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
  • kształtowanie właściwego toru oddechu
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
  • doskonalenie motoryki małej przez tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • dokonywanie wyborów i dostrzeganie pozytywnych efektów własnych działań
  • opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
  • podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną podczas gier i zabaw
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji
  • obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
  • koncentrowanie uwagi podczas zajęć i podążanie za ich tokiem

OBSZAR POZNAWCZY 

  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk za pomocą komunikatów niewerbalnych
  • wzbogacanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi słownych, opisywania obrazków, przedmiotów, cech, czynności, emocji
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
  • odtwarzanie układu elementów według wzoru lub instrukcji
  • zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach
  • dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
  • systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków
  • dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
  • rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
  • poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
  • poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”

 

Temat 4: Rodzina to skarb! 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
  • zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
  • kształtowanie umiejętności nakrywania do stołu, sprzątania po posiłku
  • doskonalenie motoryki małej poprzez czynności wymagające różnych chwytów dłoni
  • kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej potrzebnej do nabywania umiejętności czytania i pisania

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • wzmacnianie więzi rodzinnych, rozbudzanie empatii, wrażliwości, chęci pomocy innym
  • rozbudzanie umiejętności rozpoznawania stanu emocjonalnego innych osób
  • rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
  • przedstawianie emocji w różnych formach ekspresji

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • dostrzeganie, na czym polega praca zawodowa rodziców, dziadków, osób z najbliższego otoczenia
  • wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę
  • kształtowanie poczucia przynależności do rodziny
  • wdrażanie do współdziałania z innymi w pracach użytecznych, zabawie i podczas odpoczynku
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wartości związanych z zachowaniami społecznymi

OBSZAR POZNAWCZY 

  • wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
  • doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie „10”
  • rozwijanie orientacji przestrzennej, poprawne stosowanie określeń „w prawo”, „w lewo”, „do przodu”, „do tyłu”
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym podczas wypowiedzi
  • rozwijanie zainteresowania historią własnej rodziny
  • tworzenie drzewa genealogicznego, poznanie stopni pokrewieństwa między członkami rodziny
  • zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy
  • wdrażanie do wypowiada się w sposób zrozumiały i poprawny pod względem gramatycznym i fleksyjnym
  • udział w zabawach kształtujących umiejętność rozpoznawania liter, zachęcających do odczytywania sylab, krótkich wyrazów

 

 

 Powrót