Czego uczymy się w MARCU 

w grupie “Misiów”? 

Temat 1: Zdrowy, jak ryba  

 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczność w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalność w określonych sytuacjach
  • dbałość o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
  • korzystanie z zapisów umieszczonych w harmonogramie dnia dotyczących czynności higienicznych
  • uczestnictwo w zajęciach kulinarnych i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa
  • rozpoznawanie i nazywanie swoich potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem
  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  • dbanie o sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  • radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, okazywanie ich w akceptowany sposób
  • zwracanie się o pomoc w sytuacjach trudnych emocjonalnie

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących własnej osoby, uczenie się na własnych błędach, ponoszenie odpowiedzialności za własne działania, określanie granic w sferze fizycznej i emocjonalnej
  • ograniczone zaufanie w stosunku do osób obcych
  • podawanie informacji na swój temat w trudnych sytuacjach, zdarzeniach losowych
  • tolerancja oraz życzliwość wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku

OBSZAR POZNAWCZY 

  • formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu
  • próby czytania prostych wyrazów z poznanych liter
  • aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
  • porządkowanie elementów historyjki obrazkowej zgodnie z ciągiem przyczynowo-skutkowym
  • planowanie kolejnych etapów i czynności, właściwego wykorzystania płaszczyzny lub przestrzeni oraz elementarnego dostrzegania proporcji
  • tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu przyporządkowującego litery i cyfry do znaków
  • stosowanie klasyfikacji dla porządkowania przedmiotów w otaczającej przestrzeni
  • przekładanie regularności z jednej reprezentacji na drugą
  • prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
  • ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
  • porządkowanie zbiorów przedmiotów według wzrastającej i malejącej liczebności w dostępnym zakresie
  • stosowanie cyfr od „0” do „9”, dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym

 

Temat 2: W świecie chłopców i dziewczynek 

 

Temat 2: Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
  • tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
  • utrwalenie prawidłowego chwytu przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi
  • wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
  • radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
  • opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z ludźmi, przyrodą, ze sztuką
  • pozytywny stosunek do zdarzeń i sytuacji, rozumienie, że różnimy się od siebie zdolnościami i talentami
  • kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
  • dążenie do osiągnięcia wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy

OBSZAR POZNAWCZY 

  • dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych
  • dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz informacji
  • poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, litera „z”, „Z”
  • doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji z przestrzeganiem zasady wzajemnego słuchania i argumentowania wyrażanych opinii i ocen
  • uczestnictwo w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach
  • rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
  • doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
  • sprawne klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe
  • racjonalne gospodarowanie materiałami
  • określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty

 

Temat 3: Wiosno, gdzie jesteś? 

 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
  • właściwe dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych, zajęciach gimnastycznych
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw
  • wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • werbalizowanie swoich myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych
  • radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
  • zainteresowanie obserwowanymi zjawiskami przyrodniczymi, rozumienie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
  • kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących własnej osoby, uczenie się na własnych błędach, ponoszenie odpowiedzialności za własne działania
  • odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w działania
  • kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
  • odpowiedzialne wypełnianie powierzonych obowiązków i realizowanie podjętych działań
  • przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia

OBSZAR POZNAWCZY 

  • wykazywanie zainteresowania poznawaniem liter – litera „c”, „C”
  • kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi
  • wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
  • doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji
  • prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
  • doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy
  • prowadzenie kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia
  • dostrzeganie następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu
  • utrwalanie i wzbogacanie słownictwa służącego do opisywania warunków pogodowych
  • zwracanie uwagi na wpływ obserwowanych zjawisk na odczucia, np. temperatura poniżej zera – jest nam zimno
  • doskonalenie umiejętności nazywania i rozpoznawania roślin na podstawie cech charakterystycznych

 

Temat 4: Morskie przygody 

 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania i zaginania kartki
  • uczestniczenie w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  • doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz różnych kompozycji
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa dotyczących przebywania blisko akwenów wodnych
  • odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, gestem, ruchem oraz rekwizytami

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • wdrażanie do kierowania się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania
  • wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
  • przejawianie życzliwości i troski wobec zwierząt i roślin

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
  • uczestniczenie w zajęciach, przestrzeganie ustalonych reguł bycia życzliwym
  • kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawiania pytań, udzielania odpowiedzi
  • rozwijanie umiejętności bezpośredniego zwracania się do rozmówcy, poprawności wypowiedzi

OBSZAR POZNAWCZY 

  • poszerzanie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów
  • wdrażanie do tworzenia krótkich opowiadań ze zwróceniem uwagi na ich poprawność fleksyjną
  • doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie
  • poszerzanie wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie
  • doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów niezbędnej do nauki czytania
  • rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin
  • prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
  • wykonywanie zadań zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi podczas liczenia
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania różnego rodzaju łamigłówek, labiryntów, rebusów

Temat 5: Świat się zmienia 

 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
  • tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
  • utrwalenie prawidłowego chwytu przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi
  • wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
  • radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
  • opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z ludźmi, przyrodą, ze sztuką
  • pozytywny stosunek do zdarzeń i sytuacji, rozumienie, że różnimy się od siebie zdolnościami i talentami
  • kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
  • dążenie do osiągnięcia wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
  • zainteresowanie osiągnięciami w dziedzinie wynalazków

OBSZAR POZNAWCZY 

  • dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych
  • dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz informacji
  • pod pełną kontrolą dorosłych i w ograniczonym zakresie korzystanie z internetu i gier komputerowych
  • poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, litera „z”, „Z”
  • doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji z przestrzeganiem zasady wzajemnego słuchania i argumentowania wyrażanych opinii i ocen
  • uczestnictwo w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach
  • rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
  • doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
  • sprawne klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe
  • racjonalne gospodarowanie materiałami
  • określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty

 

 Powrót