Czego uczymy się w STYCZNIU  

w grupie “Pszczółek”? 

Temat 1 : Kosmiczne podróże  

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
  • kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • wykazywanie wytrwałości w kończeniu podjętych działań i wykazywanie motywacji

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnego zagrożenia, nieprawidłowego zachowania innych
  • spokojnie słuchanie wypowiedzi innych, wykazywanie zainteresowania i dawanie czasu innym
  • odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania
  • stosowanie właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, gesty świadczące o podążaniu za tokiem rozmowy, nieprzerywanie wypowiedzi innych, odpowiedni ton i natężenie głosu
  • doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywanie samooceny z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby
  • obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób

OBSZAR POZNAWCZY 

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
  • wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. siły wydobywającego się z balonu powietrza w modelu rakiety
  • doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas różnych form wypowiedzi i sytuacji
  • dokonywanie analizy i syntezy prostych słów
  • odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
  • dokonywanie pomiaru odległości, szacowanie odległości
  • posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
  • doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia, poznawanie cyfr od „1” do „8”
  • interesowanie się literą „p”
  • samodzielne przytaczanie słów rozpoczynających się głoską ,,p”.

 

Temat 2: Zimowe szaleństwo 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych
  • ćwiczenie sprawności manualnej

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego zimą
  • wczuwanie się w emocje i uczucia innych

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • przestrzeganie ustalonych reguł zabawy
  • uważne słuchanie wierszy i opowiadań
  • nauka współpracy z innymi
  • komunikowanie się z dziećmi i dorosłym w sposób werbalny i niewerbalny

OBSZAR POZNAWCZY 

  • poznawanie charakterystycznych cech zimy
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na podaną kategorię
  • formułowanie wypowiedzi, odpowiadanie na pytania
  • uczestniczenie w eksperymentach, poznawanie właściwości śniegu i lodu
  • poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu
  • przeliczanie przedmiotów w dostępnym zakresie
  • poznawanie liczebników głównych
  • śpiewanie piosenki, ilustrowanie słów ruchem

 

Temat 3:Babcie i dziadkowie 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematycznie uczestnictwo w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
  • tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz komponowanie z różnorodnego materiału, właściwe sposoby łączenia, montowania
  • dostosowanie napięcia mięśniowego i siły nacisku do narzędzia
  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz prac plastycznych

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
  • znajomość i rozumienie obowiązków wszystkich członków rodziny i konieczności ich wypełniania
  • obdarzanie uwagą dorosłych i rozumienie, co mówią i czego oczekują – interesowanie się pracą dziadków i okazywanie szacunku dla ich codziennego wysiłku

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
  • zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
  • wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny (prezentacja albumów, pamiątek rodzinnych)
  • dostrzeganie wyjątkowości własnej rodziny, chęć kultywowania jej tradycji, zainteresowań oraz pasji

OBSZAR POZNAWCZY 

  • wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych
  • dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych i pewnych prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, badanie właściwości materiałów i zjawisk fizycznych
  • utrwalanie kształtu liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
  • poznawanie liter drukowanych – małych i wielkich, uczestniczenie w procesie alfabetyzacji, wykazywanie motywacji i zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
  • dostrzeganie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia (liczenie w różnych kierunkach, przeliczanie tych samych elementów różnie ułożonych: w rzędzie, piramidkach, rozsypce)

Temat 4: Zawodowe plany 

Cele ogólne 

OBSZAR FIZYCZNY 

  • zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
  • kształtowanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo na drodze
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu (spacery, zabawy ruchowe w ogrodzie)
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody

OBSZAR EMOCJONALNY 

  • zachęcanie do obcowania z przyrodą i odkrywania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego

OBSZAR SPOŁECZNY 

  • stwarzanie okazji do dzielenia się swoimi doświadczeniami i wspomnieniami z wakacyjnych podróży
  • zachęcanie do aktywnego słuchania innych osób oraz czytanych przez dorosłego utworów literackich

OBSZAR POZNAWCZY 

  • zapoznanie z położeniem i wyglądem Polski na mapie
  • zapoznanie w sytuacjach zabawowych z pojęciami dotyczącymi upływu czasu
  • kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez prowadzenie obserwacji przyrodniczych, przeprowadzanie eksperymentów i pokazów
  • poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni
  • rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy twórcze, językowe i logiczne
  • stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem, tworzeniem zbiorów i określaniem liczebności zbiorów
  • kształtowanie zdrowych nawyków higienicznych i żywieniowych
  • stwarzanie możliwości do podejmowania zabaw z literami i napisami
  • zachęcanie do odkrywania żartów językowych w utworach literackich oraz do tworzenia własnych z wykorzystaniem słów o takim samym brzmieniu a różnym znaczeniu

 

 Powrót