Czego uczymy się w STYCZNIU
w grupie “Misiów”?
Temat 1 : Kosmiczne podróże
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
- kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
OBSZAR EMOCJONALNY
- wykazywanie wytrwałości w kończeniu podjętych działań i wykazywanie motywacji
OBSZAR SPOŁECZNY
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnego zagrożenia, nieprawidłowego zachowania innych
- spokojnie słuchanie wypowiedzi innych, wykazywanie zainteresowania i dawanie czasu innym
- odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania
- stosowanie właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, gesty świadczące o podążaniu za tokiem rozmowy, nieprzerywanie wypowiedzi innych, odpowiedni ton i natężenie głosu
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywanie samooceny z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby
- obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
- wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. siły wydobywającego się z balonu powietrza w modelu rakiety
- doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas różnych form wypowiedzi i sytuacji
- dokonywanie analizy i syntezy prostych słów
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- dokonywanie pomiaru odległości, szacowanie odległości
- posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia, poznawanie cyfr od „1” do „8”
- interesowanie się literą „p”
- samodzielne przytaczanie słów rozpoczynających się głoską ,,p”.
Temat 2: Zimowe szaleństwo
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych
- ćwiczenie sprawności manualnej
OBSZAR EMOCJONALNY
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego zimą
- wczuwanie się w emocje i uczucia innych
OBSZAR SPOŁECZNY
- przestrzeganie ustalonych reguł zabawy
- uważne słuchanie wierszy i opowiadań
- nauka współpracy z innymi
- komunikowanie się z dziećmi i dorosłym w sposób werbalny i niewerbalny
OBSZAR POZNAWCZY
- poznawanie charakterystycznych cech zimy
- klasyfikowanie przedmiotów ze względu na podaną kategorię
- formułowanie wypowiedzi, odpowiadanie na pytania
- uczestniczenie w eksperymentach, poznawanie właściwości śniegu i lodu
- poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu
- przeliczanie przedmiotów w dostępnym zakresie
- poznawanie liczebników głównych
- śpiewanie piosenki, ilustrowanie słów ruchem
Temat 3:Babcie i dziadkowie
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematycznie uczestnictwo w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz komponowanie z różnorodnego materiału, właściwe sposoby łączenia, montowania
- dostosowanie napięcia mięśniowego i siły nacisku do narzędzia
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz prac plastycznych
OBSZAR EMOCJONALNY
- uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
- znajomość i rozumienie obowiązków wszystkich członków rodziny i konieczności ich wypełniania
- obdarzanie uwagą dorosłych i rozumienie, co mówią i czego oczekują – interesowanie się pracą dziadków i okazywanie szacunku dla ich codziennego wysiłku
OBSZAR SPOŁECZNY
- odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
- wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny (prezentacja albumów, pamiątek rodzinnych)
- dostrzeganie wyjątkowości własnej rodziny, chęć kultywowania jej tradycji, zainteresowań oraz pasji
OBSZAR POZNAWCZY
- wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych
- dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych i pewnych prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, badanie właściwości materiałów i zjawisk fizycznych
- utrwalanie kształtu liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
- poznawanie liter drukowanych – małych i wielkich, uczestniczenie w procesie alfabetyzacji, wykazywanie motywacji i zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
- dostrzeganie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia (liczenie w różnych kierunkach, przeliczanie tych samych elementów różnie ułożonych: w rzędzie, piramidkach, rozsypce)
Temat 4: Zawodowe plany
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
- kształtowanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo na drodze
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu (spacery, zabawy ruchowe w ogrodzie)
- rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody
OBSZAR EMOCJONALNY
- zachęcanie do obcowania z przyrodą i odkrywania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
OBSZAR SPOŁECZNY
- stwarzanie okazji do dzielenia się swoimi doświadczeniami i wspomnieniami z wakacyjnych podróży
- zachęcanie do aktywnego słuchania innych osób oraz czytanych przez dorosłego utworów literackich
OBSZAR POZNAWCZY
- zapoznanie z położeniem i wyglądem Polski na mapie
- zapoznanie w sytuacjach zabawowych z pojęciami dotyczącymi upływu czasu
- kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez prowadzenie obserwacji przyrodniczych, przeprowadzanie eksperymentów i pokazów
- poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni
- rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy twórcze, językowe i logiczne
- stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem, tworzeniem zbiorów i określaniem liczebności zbiorów
- kształtowanie zdrowych nawyków higienicznych i żywieniowych
- stwarzanie możliwości do podejmowania zabaw z literami i napisami
- zachęcanie do odkrywania żartów językowych w utworach literackich oraz do tworzenia własnych z wykorzystaniem słów o takim samym brzmieniu a różnym znaczeniu