Program „Sen Żyrafy” czyli Porozumienie bez Przemocy w Promyku

Kierując się dobrem dzieci oraz całej naszej społeczności zdecydowaliśmy się na wprowadzenie do naszego przedszkola programu edukacyjnego „Sen Żyrafy”, opartego na zintegrowanym przez Marshalla Rosenberga podejściu do komunikacji i postawy wspierającej dobre relacje z innymi i w grupie.  Mając na uwadze dynamicznie zmieniający się świat, chcemy przyczyniać się do rozwoju umiejętności dzieci, dzięki którym będą mogły
w przyszłości z sukcesem i satysfakcją funkcjonować.

Światowi edukatorzy i ekonomiści zwracają uwagę na znaczenie m.in. współpracy i pracy grupowej, kreatywności i rozwijania wyobraźni, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, a nade wszystko na inteligencję emocjonalną, umiejętność rozpoznawania
i zarządzania emocjami oraz zrozumienie dla emocji i motywacji innych. Program „Sen Żyrafy” to odpowiedź na te potrzeby.

Realizację tego programu w naszym przedszkolu rozpoczęliśmy w listopadzie. Właśnie wtedy nasza kadra przeszła kilkudniowe szkolenie z panią Tatianą Bergier, współzałożycielką Fundacji Życia bez Przemocy, propagującej metodę Porozumienia bez Przemocy wg M. Rosenberga. Od 2010 roku prowadzi ona treningi Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli i rodziców. W styczniu „Porozumienia bez przemocy” zaczęliśmy realizować z dziećmi. Wtedy też do naszej placówki trafiła mała żyrafka, która zgubiła swoją mamę. W tym czasie dzieci opiekowały się małym żyrafiątkiem, dbały o nią i zastanawiały się jak mogą pomóc jej w odnalezieniu mamy. Nasze przedszkolaki miały mnóstwo ciekawych pomysłów. Część grup zgłosiła zaginięcie mamy żyrafy na policję, inne poprosiły o pomoc detektywa. Dzwoniliśmy również do zoo i rozwiesiliśmy plakaty w okolicy. Nasze przedszkolaki naprawdę spisały się na medal.

Po pięciu dniach w naszym przedszkolu pojawiła się poszukiwana mama żyrafiątka
i opowiedziała dzieciom swój sen: „W moim śnie ludzie uczyli się mówić o tym, czego potrzebują i słuchać, czego potrzebują inni. Wspólnie szukali rozwiązań, tak, aby wszyscy czuli się szczęśliwi”. Ten dzień był wyjątkowy. W każdej sali odbyła się huczna impreza na cześć mamy żyrafy i małego żyrafiątka, które postanowiły zamieszkać w naszych grupach,
w specjalnych żyrafich kącikach zwanych przez dzieci domkami żyrafy.

Na tym jednak nie kończymy realizacji tego projektu. „Sen Żyrafy” będziemy kontynuować każdego dnia i wprowadzać „języka serca” do naszych rozmów.  Jest to komunikacja empatyczna: uczymy się, jak szczerze mówić o tym, co dla nas ważne i jednocześnie rozumieć potrzeby drugiej osoby. Trzeba pamiętać, że żyrafa, jako ssak lądowy
o największym sercu, najlepiej symbolizuje komunikację empatyczną. Jej długa szyja zapewnia żyrafie dystans i odpowiednią perspektywę wobec otaczającego ją świata. Żyrafa mówi językiem, którego celem jest nawiązanie kontaktu, bazującego na wzajemnym zrozumieniu, szczerości i szacunku wobec siebie i innych, czyli językiem Porozumienia bez Przemocy.

Cztery kroki języka Porozumienia bez Przemocy (PBP, ang. NVC)

  • OBSERWACJA – bez oceniania
    Co widzisz lub słyszysz?
    Mówię o tym, co spostrzegam, bez krytyki i osądu
  • UCZUCIE – bez interpretowania
    Jak się czujesz w związku z tym, co zaobserwowałeś?
    Mówię o konkretnych uczuciach, których doznaję pod wpływem obserwacji
  • POTRZEBA – zamiast strategii
    Czego potrzebujesz w tej sytuacji?
    Wyrażam swoją aktualną potrzebę
  • PROŚBA – zamiast żądania
    Czy chcę o coś poprosić?
    Wypowiadam prośbę o konkretne działanie, które mogłoby zaspokoić moją potrzeb

    ę

Przedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne PromykPrzedszkole Niepubliczne Promyk
 Powrót