Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
2 kwietnia obchodziliśmy w naszym przedszkolu Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie.
Nasze ”Promyczki” podczas różnych aktywności w tym dniu, pięknie wyrażały solidarność z osobami cierpiącymi na autyzm. Dzieci rozmawiały o emocjach, odczuciach osób postrzegających świat w odmienny sposób. Dowiedziały się również, jak funkcjonują osoby z autyzmem i jak należy rozumieć ich zachowania.
Tego dnia przyświecał nam kolor niebieski, który jest kolorem niewinności, nadziei, ale również kojarzony jest z chłopcami, a wśród dzieci autystycznych jest znacznie więcej chłopców, niż dziewczynek.
Dla rodziców ważne jest zrozumienie, na co zwracać uwagę i jak diagnozować autyzm u dziecka.
Objawy autyzmu mogą się różnić w zależności od stopnia zaawansowania zaburzenia oraz indywidualnych cech każdego dziecka. Niemniej jednak istnieją pewne typowe objawy, które mogą być wskazówką dla rodziców:
1. Trudności w komunikacji społecznej. Problemy z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, rozumieniem gestów, emocji innych.
2. Zaburzenia w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, np. opóźnienia w rozwoju mowy, powtarzanie tych samych słów lub fraz (echolalia), trudności w rozmowie dialogowej, monologach na tematy specjalistyczne oraz ograniczony zakres gestów i mimiki twarzy.
3. Ograniczone zainteresowania i aktywności, nadmierny zainteresowanie określonymi przedmiotami, tematami lub ruchami.
4. Nadwrażliwość lub podwrażliwość na bodźce sensoryczne, takie jak dźwięki, światło, dotyk czy zapachy.
Warto jednak pamiętać, że obecność tych objawów niekoniecznie oznacza autyzm, ponieważ mogą być one także związane z innymi zaburzeniami rozwojowymi. Dlatego kluczowe jest skonsultowanie się z lekarzem lub specjalistą w celu oceny i diagnozy. Przy odpowiednich metodach terapeutycznych można zmniejszyć jego nasilenie.