Statut Przedszkola
STATUT
PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
„PROMYK” W EŁKU
Edycja z dnia 24 czerwca 2025 r.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, organy, cele i zadania przedszkola o nazwie Przedszkole Niepubliczne „Promyk” w Ełku, zwanym dalej „przedszkolem”.
Przedszkole może używać nazwy skróconej Przedszkole „Promyk”.
Przedszkole może prowadzić oddziały zamiejscowe oraz filie z oddziałami zamiejscowymi oraz oddziały integracyjne. Oddziały zamiejscowe zwane będą dalej „filią”.
Siedziba główna Przedszkola „Promyk” mieści się w Ełku, przy ulicy Gen. Grota Roweckiego 6. Filia Przedszkola „Promyk” mieści się w Ełku, przy ulicy mjr. Henryka Dobrzańskiego 5.
Przedszkole prowadzone jest na podstawie wpisu do ewidencji prowadzonej przez Urząd Miasta wEłku.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.
Przedszkole dysponuje numerami telefonów stacjonarnych: siedziba główna – 87 732 58 14,
filia – 87562 65 95 oraz numerami telefonów komórkowych: siedziba główna – 784265 663, filia – 790791359.Przedszkole prowadzi stronę internetową działającą pod adresem: www.promyk.elk.pl, Facebook’a, Instagram, TikTok oraz kanał You Tube. Na stronie internetowej, przedszkolnym Facebook’u, Instagramie, TikToku oraz kanale You Tube umieszczane są informacje z działalności przedszkola. Publikacja wizerunku dzieci przedszkola odbywa się wyłącznie za pisemną zgodą rodziców zapisaną w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola.
§ 2
Osobą prowadzącą przedszkole jest Piotr Kowalewski, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą „StudioArt-PiotrKowalewski” (Organ prowadzący) z siedzibą w Ełku, przy ul. Pięknej 2/28, NIP: 848 – 103 – 58 – 48, do którego obowiązków należy w szczególności:
zapewnienie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych iopiekuńczych,
nadanie statutu przedszkola i zatwierdzanie jego zmian,
zatwierdzanie nazwy przedszkola,
powoływanie i odwoływanie dyrektora przedszkola oraz określanie jego obowiązków,
zarządzanie majątkiem przedszkola,
ustalanie zasad i wysokości opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
przeprowadzenie likwidacji przedszkola.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
Cele edukacyjno-wychowawcze realizowane są przez przedszkole w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego zgodnie zzasadami Ewangelii i nauczania Kościoła Katolickiego zawartego w Katechizmie Kościoła Katolickiego.
Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju
dziecka.W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:
wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek
w poczuciu bezpieczeństwa,zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków
i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową
i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki
wsparcie rodziny w jej wychowawczej roli,
współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka; wybór tych środowisk, organizacji i instytucji nie jest przy tym możliwy bez zgody dyrektora przedszkola,
kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa
w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku,
dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
indywidualizację tempa pracy dydaktyczno – wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie
z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej specjalistycznej odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkole ustala odpowiednio do potrzeb, możliwości rozwojowych dzieci oraz potrzeb środowiska z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny:
podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela lub wychowawcy popołudniowego lub wychowawcy wakacyjnego,
wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola planuje nauczyciel – programowo i organizacyjnie,
wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie
z obowiązującymi przepisami,w przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
Na wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, poradni psychologiczno – pedagogicznej
lub innej poradni specjalistycznej przedszkole organizuje i udziela swoim wychowankom i ich rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin wycieczek,
zatrudnianie w oddziałach nauczycieli, wychowawców popołudniowych, wychowawców wakacyjnych i asystentów nauczycieli, którzy są odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć edukacyjnych i podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego,
stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.
Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną pisemnie bądź telefonicznie przez nich osobę dorosłą zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
Rodzice lub pełnoletnia osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko
w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz
w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania dziecka od pracownika przedszkola przez rodzica).Nauczyciele są zobowiązani do identyfikacji wszystkich osób wchodzących na teren placówki oraz potwierdzenia tożsamości osób odbierających dziecko z przedszkola.
Przedszkole może organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Ma ono na celu pobudzenie psychoruchowego, społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole. Dyrektor decyduje o przyjęciu do przedszkola dziecka
z opinią o wczesnym wspomaganiu rozwoju biorąc pod uwagę możliwości placówki dotyczące organizacji działań wspomagających rozwój dziecka i jego rodziny zawartych w opinii.Organizując wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w placówce dyrektor powołuje zespół, który koordynuje pracę specjalistów, opracowuje i poddaje ewaluacji indywidualny program rozwoju dziecka z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę.
Przedszkole może prowadzić również inną działalność skierowaną do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym spoza placówki oraz do ich rodziców, tj. półkolonie
w okresie wakacji i ferii, warsztaty dla rodziców, zajęcia rozwijające, zajęcia rekrutacyjno – zapoznawcze, zajęcia adaptacyjne itp.
§ 5
Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia opracowany przez dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dzieci.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala szczegółowy rozkład dnia.
Przedszkole oferuje zajęcia służące wszechstronnemu rozwojowi dzieci, odkrywaniu talentów
i zainteresowań. Oferta zajęć dodatkowych może ulegać zmianom.
§ 6
Przedszkole organizuje zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
w sytuacji, gdy zajęcia zostaną zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich i międzynarodowych,
temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia
z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
W wyżej wymienionych sytuacjach nauczyciele będą realizować wymagania wynikające
z podstawy programowej wychowania przedszkolnego poprzez:
organizowanie zajęć dydaktyczno- wychowawczych za pomocą aplikacji Teams,
wysyłanie do rodziców na elektroniczną skrzynkę pocztową kart pracy, treści literackich,
materiałów multimedialnych i innych materiałów dydaktycznych dostosowanych do potrzeb
i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym,komunikowanie się z rodzicami za pomocą platformy LiveKid oraz telefonicznie,
potwierdzanie obecności dzieci na zajęciach w dzienniku elektronicznym,
monitorowanie efektów pracy dzieci i analizowanie wykonanych zadań poprzez konsultacje
z rodzicami,przesyłanie rodzicom instruktażu pracy w systemie zdalnym,
czas trwania zajęć będzie dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci.
§ 7
Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści,
w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz
w formie:
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym,porad i konsultacji,
zajęć rozwijających uzdolnienia.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
Dyrektor decyduje o przyjęciu do przedszkola dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego biorąc pod uwagę możliwości placówki dotyczące zapewnienia dziecku wskazanych w orzeczeniu form i metod pracy oraz zajęć specjalistycznych.
Dyrektor przedszkola powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem.
Zespół dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, korzystając również z informacji uzyskanych od rodziców.
Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET) uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz wnioski z przeprowadzonej diagnozy. Program zawiera formy i okres udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz ustala wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem.
Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu określa procedura udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Przedszkolu Niepublicznym „Promyk” w Ełku.
Przedszkole może organizować wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, którego celem jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb.
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 8
Organami przedszkola są:
Dyrektor przedszkola,
Rada Pedagogiczna.
Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji wramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
§ 9
Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą placówki
oraz reprezentuje ją na zewnątrz.W czasie nieobecności dyrektora przedszkola obowiązki jego pełni wicedyrektor jako zastępca dyrektora lub wyznaczony przez niego nauczyciel.
zatrudnia wicedyrektora oraz sprawuje nadzór jego pracą,
ustala zakres obowiązkówwicedyrektora, którzy reprezentuje placówkę i dyrektora podczas jego nieobecności,
sprawuje nadzór nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadaje stopień nauczyciela kontraktowego,
kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz,
sprawuje opiekę nad wychowankami przedszkola oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju,
zapewnienia dzieciom, pracownikom i osobom przebywającym w placówce bezpieczne
i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne warunki uczestnictwa
w zajęciach organizowanych poza obiektem przedszkolnym,ustala ramowy rozkład dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,
przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
powołuje zespoły zadaniowe, w skład których wchodzą nauczyciele i inni pracownicy przedszkola w celu realizacji wyznaczonych zadań,
kieruje polityką kadrową przedszkola: zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi
i kontrolującymi,organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
organizuje proces rekrutacji do przedszkola,
ustala wysokość wnoszonych przez rodziców opłat, może obniżyć opłatę za przedszkole lub zwolnić z opłaty w przypadku długotrwałej choroby dziecka lub innej uzasadnionej przyczyny,
podejmuje decyzje w sprawach przyjęcia lub skreślenia dziecka z listy przedszkola,
przyznaje uznaniowo nagrody i wymierza kary nauczycielom i innym pracownikom,
ma prawo wydawania zarządzeń wewnętrznych obowiązujących wszystkich pracowników przedszkola,
ustala corocznym zarządzeniem dni wolne w ciągu roku szkolnego potwierdzone zapisem
w umowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi,pełni rolę arbitra w sprawach i sytuacjach konfliktowych,
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
§ 10
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola działającym w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
W zebraniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym, także przedstawiciele organu prowadzącego, organu nadzoru pedagogicznego i inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
W ramach pracy Rady Pedagogicznej mogą być powoływane zespoły wyznaczone do konkretnych zadań i działań.
Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
opiniowanie kierunków pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej,
wydawanie opinii w sprawach bieżących na prośbę dyrektora przedszkola,
opiniowanie organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowego rozkładu zajęć,
ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola,
opiniowanie przebiegu i wyników pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi,
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia
organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w księdze protokołów.
Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 11
W razie zaistnienia sporu pomiędzy organami przedszkola, strony mają prawo do zwrócenia się
o rozstrzygnięcie do organu prowadzącego przedszkole.Dyrektor rozstrzyga sprawy sporne wśród członków Rady Pedagogicznej.
W sprawach spornych dotyczących dziecka ustala się co następuje:
rodzic dziecka zgłasza swoje zastrzeżenia do wychowawcy oddziału przedszkolnego;
wychowawca przedstawia sprawę dyrektorowi przedszkola;
sprawę rozstrzyga dyrektor przedszkola po wysłuchaniu obu stron.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 12
Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy,
wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,
wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.
§ 13
Przedszkole może być jednooddziałowe lub wielooddziałowe. Maksymalna liczba dzieci
w grupie wynosi 29.Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku, w dni robocze oprócz dni wskazanych w corocznym zarządzeniu dyrektora i zawartych w umowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka.
Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
Przy zmniejszonej liczbie dzieci dopuszcza się możliwość łączenia grup. Grupy mogą być łączone również pomiędzy grupami z siedziby głównej przedszkola oraz z filii. Miejsce pobytu takich grup łączonych wskazuje dyrektor przedszkola.
Filia przedszkola może być zamknięta w okresie wakacji, ferii oraz w okresach niskiej frekwencji wychowanków. W czasie zamknięcia filii przedszkola we wskazanych wyżej okresach opieka nad wychowankami z grup filialnych sprawowana jest w siedzibie głównej przedszkola przy ul. Gen. Grota Roweckiego 6.
W siedzibie głównej przedszkole świadczy opiekę nad dziećmi w dni robocze od 6.00 do 17.30
z wyjątkiem lipca i sierpnia. W siedzibie głównej przedszkola w miesiącach lipcu i sierpniu przedszkole świadczy opiekę nad dziećmi w dni robocze od 6.00 do 17.00. W filii przedszkola przedszkole świadczy opiekę nad dziećmi w dni robocze od 6.30 do 17.30. Godziny pracy filii przedszkola mogą ulec zmianie w zależności od bieżących możliwości organizacyjnych placówki.Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa „Arkusz organizacji pracy przedszkola” opracowany przez dyrektora przedszkola i zatwierdzony przez organ prowadzący.
W „Arkuszu organizacji pracy przedszkola” określa się w szczególności:
czas pracy przedszkola,
liczbę etatów pracowników pedagogicznych i obsługi,
ogólną liczbę dzieci w przedszkolu,
kwalifikacje kadry pedagogicznej.
Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia opracowany przez dyrektora przedszkola, który jest wywieszany na tablicy informacyjnej.
W uzasadnianych przypadkach dyrektor może zmienić organizację dnia (np. wyjście na zewnątrz, wycieczka, uroczystość).
W czasie trwania roku szkolnego przedszkole może modyfikować ofertę edukacyjną.
Pracownicy przedszkola nie podają dziecku żadnych leków i nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich poza nagłymi przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi zkonieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
Tygodniowy i dzienny rozkład zajęć dzieci, w którym dominującą formą jest zabawa, ustalony jest z zachowaniem higieny umysłowej przez równomierne rozłożenie zajęć dnia i tygodnia iuwzględnieniem dostosowania ich do potrzeb wiekowych i rozwojowych dzieci.
W ramach dziennego czasu pracy przedszkola, tj. po zrealizowaniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych wynikających z podstawy programowej wychowania
przedszkolnego (w wymiarze nie krótszym niż 5 godzin dziennie) mogą być prowadzone zajęcia opiekuńcze w zakresie i wymiarze ustalonym przez organ prowadzący w porozumieniu zdyrektorem przedszkola.Dyrektor przedszkola, Rada Pedagogiczna oraz wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy i nauki w czasie ich pobytu w przedszkolu, jak również podczas zajęć organizowanych przez przedszkole poza jego terenem.
§ 14
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w przedszkolu w oparciu
o podstawę programową wychowania przedszkolnego.Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym.
Przedszkole organizuje odpłatne zajęcia dodatkowe dla dzieci. Oferta zajęć dodatkowych jest przedstawiana rodzicom na początku roku szkolnego. Rodzice decydują o zapisaniu dziecka na poszczególne zajęcia dodatkowe wypełniając deklarację zajęć dodatkowych.
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
§ 15
W celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, w czasie przebywania w przedszkolu, ustala się ogólne zasady postępowania kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w przedszkolu:
systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpieczeństwa,
odliczanie dzieci przed wyjściem poza budynek przedszkola oraz przed i po powrocie do przedszkola,
reagowanie na wszelkie sytuacje, sygnały lub znamiona przestępstwa, mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci i zgłaszanie o tym dyrektorowi przedszkola,
natychmiastowe reagowanie na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, zwrócenie się o podanie celu przybycia, udzielenie informacji zgodnie z posiadanymi kompetencjami, a w razie potrzeby zawiadomienie dyrektora przedszkola – osoby postronnej nie pozostawia się samej na terenie przedszkola bez nadzoru personelu przedszkola.
§ 16
Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka.
Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.
§ 17
Przedszkole dysponuje własną kuchnią. Posiłki oferowane na terenie placówki są przygotowywane na miejscu. Opłata za wyżywienie jest dodatkowo naliczana i dodawana do opłaty stałej.
Przedszkole zapewnia dzieciom wyżywienie składające się z czterech posiłków dziennie: śniadania, zupy, obiadu (II danie) oraz podwieczorku.
Zasady odpisów za wyżywienie podczas nieobecności dziecka uregulowane są przepisami wewnętrznymi i zapisem w umowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka.
Stawka żywieniowa jest wyliczana dwa razy w roku i podawana w formie ogłoszenia do wiadomości rodziców.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 18
W przedszkolu zatrudnia się wicedyrektora, specjalistów – psychologa, pedagoga specjalnego, nauczycieli, wychowawców popołudniowych, wychowawców wakacyjnych, asystentów nauczycieli oraz pracowników kuchni i obsługi. Szczegółowe zakresy obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor przedszkola.
Prawa i obowiązki osób zatrudnionych określają umowy zawarte z dyrektorem placówki.
Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy pod nadzorem wykwalifikowanej i uprawnionej kadry.
Do obowiązków wszystkich pracowników przedszkola należy:
sumienne i staranne wykonywanie pracy,
przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce,
przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,
przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych,
dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia,
przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
§ 19
1. Do obowiązków wicedyrektora należy:
uzupełnia dane do Systemu Informacji Oświatowej,
w uzasadnionych sytuacjach zawiera umowy cywilno – prawne z rodzicami bądź opiekunami dzieci,
obsługuje program Live Kid,
nalicza i rozlicza opłaty za przedszkole w systemie Live Kid,
przygotowuje wnioski o dotację: miesięczne i roczne,
rozlicza rocznie dotację,
prowadzi sekretariat – przygotowuje i prowadzi: dekretację dokumentów i korespondencji,
katalogowanie umów i archiwizację dokumentacji przedszkola.prowadzi sprawy kadrowe w zakresie wskazanym przez dyrektora przedszkola.
organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami: bhp, p.poż oraz zgodnie z Kodeksem Pracy,
nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu HACCP w placówce,
w wyznaczonych przez dyrektora obszarach kierowanie bieżącą działalnością placówki,
reprezentowanie jej na zewnątrz,kieruje bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczo – dydaktyczną przedszkola,
analizuje i ocenia efekty w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej przedszkola oraz realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli oraz dokonuje oceny ich pracy
planuje i realizuje nadzór pedagogiczny w szczególności poprzez: kontrolę i analizę dokumentacji prowadzonej przez nauczycieli, hospitacje zajęć dydaktycznych,
przygotowuje arkusz organizacyjny pracy przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia dyrektorowi przedszkola,
sprawuje nadzór nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, koordynuje działania
związane z procedurą awansu zawodowego nauczycieli,współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi
i kontrolującymi pracę przedszkola,nadzoruje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu,
sprawuje nadzór nad prawidłową organizacją roku szkolnego,
zapoznaje się na bieżąco ze zmianami w prawie oświatowym i innych przepisach prawnych dotyczących prowadzenia placówki niepublicznej
inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy przedszkola oraz podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
zapewnia nauczycielom pomoc w realizacji zadań wychowawczych, dydaktycznych
i opiekuńczych oraz w ich doskonaleniu zawodowym,współpracuje z rodzicami,
wykonuje inne zadania polecone przez dyrektora wynikające z przepisów szczegółowych.
§ 20
Przedszkole może zatrudniać specjalistów, tj. psychologa, pedagoga specjalnego, logopedę, terapeutę pedagogicznego, terapeutę integracji sensorycznej.
Do zadań psychologa należy w szczególności:
prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów,
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu,
udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
prowadzenie zajęć w ramachwczesnego wspomagania rozwoju,
wsparcie zespołu nauczycieli w zakresie opracowania i realizacji IPET ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
współpraca i wsparcie w zakresie rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki, a także udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem.
§ 21
Od nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu oczekuje się w szczególności:
dążenia do integralnego i wszechstronnego rozwoju osobowości oraz pielęgnowania życia wewnętrznego będącego motorem jej rozwoju,
rzetelnego, wynikającego z troski o dobro dziecka, realizowania zadań dydaktycznych iwychowawczych, zgodnie zzasadami Ewangelii i nauczaniem Kościoła Katolickiego zawartego w Katechizmie Kościoła Katolickiego,
stałego podnoszenia poziomu kwalifikacji zawodowych,
dbałości o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troski o estetykę pomieszczeń,
nawiązania bliskiego i przyjaznego kontaktu z dzieckiem, co powoduje twórczy rozwój osobowości dziecka,
długomyślności w rozwiązywaniu trudności życiowych dziecka, w cierpliwej postawie bez oczekiwania na szybkie postępy dziecka,
współdziałania nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemnego przekazywanie informacji dotyczących dzieci,
współpracy z rodzicami dzieci w sprawach dotyczących procesu opiekuńczo – wychowawczo-edukacyjnego, m.in. przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych oraz uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice,
współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę lekarską i inną w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci,
b) ustalenia form pomocy w działaniach wobec dzieci,
c) włączania rodziców w realizację procesu wychowawczego.
W trakcie realizacji zadań statutowych przedszkola nauczyciel w szczególności ponosi odpowiedzialność za:
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zgodzie z nauczaniem Kościoła Katolickiego zawartego w Katechizmie Kościoła Katolickiego,
prawidłowy przebieg i efekty zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
jakość i wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej,
uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka,
prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)
z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej,prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz przechowywanie dokumentacji dydaktycznej,
życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami,
tworzenie w grupie serdecznej atmosfery,
powierzone mienie przedszkola
realizację innych zadań zleconych przez Dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
Nauczyciel ma prawo do:
uzyskania wsparcia w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
bezpiecznych warunków pracy,
pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych oraz do awansu zawodowego,
sprawiedliwej oceny i wynagrodzenia za pracę,
tworzenia autorskich programów nauczania i wychowania,
współdecydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach w porozumieniu dyrektorem, którego głos jest decydujący.
Do zakresu czynności i obowiązków służbowych na stanowisku nauczyciela należą:
Postanowienia ogólne:
Nauczyciel przedszkola realizuje zadania wychowawczo – dydaktyczne i opiekuńcze
w powierzonej grupie dzieci zgodnie z podstawą wychowania przedszkolnego, celami zawartymi w programach przyjętych w przedszkolu do realizacji oraz koncepcji pracy przedszkola/planie pracy przedszkola.Bezpośrednim przełożonym nauczyciela jest dyrektor przedszkola.
Nauczyciel obowiązany jest do wykonywania swoich obowiązków w czasie i miejscu określonym przez dyrektora przedszkola.
Nauczyciele prowadzący daną grupę przedszkolną obowiązani są do ścisłej współpracy w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Nauczyciel współpracuje z innymi pracownikami pedagogicznymi oraz specjalistami.
Nauczyciel stanowi wzór etyczny zgodnie z zasadami promowanymi przez placówkę.
Nauczyciel współpracuje z asystentem nauczyciela w zakresie utrzymania ładu, porządku
i estetyki we wszystkich pomieszczeniach, w których przebywają dzieci.Jako członek rady pedagogicznej nauczyciel ma obowiązek działać w zakresie przewidzianym statutem przedszkola.
Nauczyciel ma obowiązek przestrzegać tajemnicy służbowej.
Zakres zadań
Zadania związane z prowadzeniem zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych bezpośrednio z wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze czasu pracy wnikającym
z arkusza organizacji pracy przedszkola:
Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie
z obowiązującym programem/programami, wynikającymi z realizacji podstawy programowej, koncepcji pedagogicznej przedszkola/planu pracy przedszkola oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;Realizowanie procesu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego z uwzględnieniem „zalecanych warunków realizacji” podstawy programowej.
Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
Prowadzenie obserwacji pedagogicznych/ diagnozy pedagogicznej mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, dokonywanie ewaluacji rozwoju dziecka oraz dokumentowanie tych działań;
Stosowanie twórczych i efektywnych metod nauczania i wychowania;
Wykorzystywanie czasu pracy na wyłączną działalność z wychowankami, z uwzględnieniem różnych form pracy z dziećmi, form organizacyjnych oraz metod;
Dostosowanie metod, form pracy i zagospodarowanie przestrzeni edukacyjnej do potrzeb, możliwości, zainteresowań, wieku – tj. specyficznych potrzeb wychowanka;
Bezwzględne przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć
i zabaw w budynku przedszkola oraz poza nim, podczas spacerów, wycieczek, plenerów artystycznych, prac użytecznych, itp.;Przestrzeganie obowiązujących w przedszkolu regulaminów i instrukcji w tym zakresie;
Niepozostawianie dzieci bez opieki;
Wymaganie opieki pracownika obsługi przy zajęciach i czynnościach dzieci, podczas których nauczyciel musi szczególnie zadbać o bezpieczeństwo wychowanków np.: praca z narzędziami, spacery, wycieczki, pobyt w toalecie, w szatni, uroczystości wewnętrzne i zewnętrzne, prace użyteczne, pobyt w ogrodzie;
Wspieranie i aktywizowanie działań pracowników obsługi przydzielonych do grupy
w zakresie utrzymywania ładu, porządku i czystości w sali;Uczestniczenie w uroczystościach i przedsięwzięciach z dziećmi i na rzecz dzieci wynikających z przyjętego harmonogramu uroczystości i imprez przedszkolnych;
Współpraca z personelem kuchennym w zakresie ustaleń żywieniowych dzieci będących na diecie;
Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną;
Inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych przedszkola, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb, zainteresowań wychowanków, w szczególności:
Organizacja uroczystości i innych przedsięwzięć na rzecz dzieci i z ich udziałem
(o charakterze wewnętrznym i środowiskowym lub szerszym);Realizacja zadań wynikających z przydzielonych dodatkowych czynności nauczyciela;
Planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
Dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska
o estetykę pomieszczeń;Czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacji jej postanowień i uchwał oraz w pedagogicznych radach szkoleniowych;
Rzetelne i systematyczne oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzenie następującej dokumentacji pedagogicznej:
a. dziennik zajęć przedszkola,
b. dokumentacja planowania pracy,
c. arkusze obserwacji, diagnozy dzieci,
d.dokumentacjipracyindywidualnej(dzieciospecyficznychpotrzebachedu-
kacyjnych, w tym także szczególnie uzdolnionych),
e. dokumentacji potwierdzającej współpracę z rodzicami.
Wzbogacanie własnego warsztatu pracy poprzez studiowanie literatury przedmiotu, wykonywanie, gromadzenie pomocy dydaktycznych, udział w zajęciach koleżeńskich;
Projektowanie, opracowanie planów pracy wychowawczo – dydaktycznych
z uwzględnieniem podstawy programowej, przyjętego do realizacji programu wychowania przedszkolnego, koncepcji pedagogicznej/ planu pracy przedszkola oraz innych programów (profilaktycznych, wychowawczych, dofinansowywanych ze środków zewnętrznych itp.) realizowanych na terenie przedszkola, zgodnie z rzeczywistymi potrzebami i możliwościami rozwojowymi dzieci;Podejmowanie analiz problemów wychowawczo dydaktycznych na forum zespołu nauczycielskiego (posiedzenia rad pedagogicznych i zespołów zadaniowych);
Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, wynikających z opracowanego Planu Doskonalenia Zawodowego;
Realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
Zadania określone w obszarze 2. i 3. realizowane są poza godzinami pracy zwychowankami. Ponadto nauczyciele pracujący w Przedszkolu Niepublicznym „Promyk” odpowiedzialni są za przygotowanie i prowadzenie nieodpłatnych zajęć dodatkowych w swoich grupach, wskazanych przez dyrektora placówki. (na przykład: zajęcia plastyczno-techniczne „Zrób coś z niczego”, zajęcia kulinarne z nauką savoir vivre, dziecięca matematyka, kodowanie, zajęcia teatralne, bajkoterapia itp.). Zajęcia te mogą się zmieniać w zależności od oferty programowej przedszkola na dany rok szkolny, o czym decyduje dyrektor przedszkola.
Wychowawca popołudniowy posiadający kwalifikacje pedagogiczne może samodzielnie sprawować opiekę nad grupą przedszkolną. Do zakresu czynności i obowiązków służbowych na stanowisku wychowawcy popołudniowego należą:
współpraca z nauczycielem grupy i wspieranie go w procesie dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczym;
odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
samodzielne organizowanie pracy w grupie w godzinach popołudniowych, w tym między innymi, utrwalanie materiału, prowadzenie zabaw i zajęć popołudniowych;
dbanie o dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami;
uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka;
troska o powierzone mienie przedszkola;
spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci polecone przez nauczyciela;
współuczestniczenie w organizowaniu zabaw, zajęć w sali i na placu zabaw;
pomaganie nauczycielowi w przygotowaniu pomocy dydaktycznych;
pomaganie nauczycielowi w czasie spacerów i wycieczek;
pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych;
pomaganie w przygotowaniu sprzętu do odpoczynku dzieciom śpiącym;
utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków placówki;
zachowanie tajemnicy służbowej i państwowej;
dbanie o dobre imię zakładu pracy;
przestrzeganie dyscypliny pracy;
znajomość i przestrzeganie przepisów HACCAP, bhp i p.poż.;
dbanie o dobrą atmosferę w miejscu pracy, kulturalne odnoszenie się do przełożonego, współpracowników i rodziców;
wykonywanie wszystkich innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w placówce;
Wychowawca popołudniowy wspiera ponadto nauczyciela w działaniach takich, jak:
prowadzenie zebrań z rodzicami i dyżurów pedagogicznych;
przygotowanie i prowadzenie uroczystości, występów i imprez zapisanych w kalendarzu najważniejszych wydarzeń i uroczystości w Przedszkolu Niepublicznym „Promyk”;
przygotowanie dzieci do konkursów i przeglądów.
Wychowawca wakacyjny posiadający kwalifikacje pedagogiczne może samodzielnie sprawować opiekę nad grupą przedszkolną. Do zakresu czynności i obowiązków służbowych na stanowisku wychowawcy wakacyjnego należą:
odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
samodzielne organizowanie pracy w grupie, w tym między innymi, utrwalanie materiału, prowadzenie zabaw i zajęć;
dbanie o dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami;
uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka;
troska o powierzone mienie przedszkola;
współuczestniczenie w organizowaniu zabaw, zajęć w sali i na placu zabaw;
pomaganie nauczycielowi w przygotowaniu pomocy dydaktycznych;
utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków placówki;
zachowanie tajemnicy służbowej i państwowej;
dbanie o dobre imię zakładu pracy;
przestrzeganie dyscypliny pracy;
znajomość i przestrzeganie przepisów HACCAP, bhp i p.poż.;
dbanie o dobrą atmosferę w miejscu pracy, kulturalne odnoszenie się do przełożonego, współpracowników i rodziców;
wykonywanie wszystkich innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w placówce;
Do zakresu czynności i obowiązków służbowych na stanowisku pomocy nauczyciela należą:
spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci polecone przez nauczyciela;
współuczestniczenie w organizowaniu zabaw, zajęć w sali i na placu zabaw;
pomaganie nauczycielowi w przygotowaniu pomocy dydaktycznych;
pomaganie nauczycielowi w czasie spacerów i wycieczek;
pełnienie dyżuru w szatni;
pomoc dzieciom w razie zmoczenia i zabrudzenia bielizny osobistej;
pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych;
pomaganie w przygotowaniu sprzętu do odpoczynku dzieciom śpiącym;
utrzymywanie w stanie używalności zabawek;
utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków placówki;
zachowanie tajemnicy służbowej i państwowej;
dbanie o dobre imię zakładu pracy;
przestrzeganie dyscypliny pracy;
znajomość i przestrzeganie przepisów HACCAP, bhp i p.poż.;
dbanie o dobrą atmosferę w miejscu pracy, kulturalne odnoszenie się do przełożonego, współpracowników i rodziców;
wykonywanie wszystkich innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w placówce.
§ 23
Personel kuchni i obsługi przyczynia się do właściwego funkcjonowania przedszkola poprzez codzienną sumienną pracę w trosce o dobro dziecka:
wszyscy pracownicy przedszkola odpowiedzialni są za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
wszyscy pracownicy wypełniają obowiązki według przydziału czynności,
wszyscy pracownicy wypełniają dodatkowe czynności nie umieszczone w zakresie obowiązków, a wynikające z potrzeb placówki.
Szczegółowe zakresy czynności tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
SPOŁECZNOŚĆ PRZEDSZKOLA
§ 24
Do społeczności przedszkola w równej mierze należą dzieci, rodzice, nauczyciele, dyrektor, zastępca dyrektora co oznacza, że wszyscy mają swój wkład w funkcjonowanie przedszkola.
O chrześcijańskim charakterze środowiska przedszkolnego decyduje realizacja założeń, programów iich treści w zgodzie z Ewangelią i nauczaniem Kościoła Katolickiego zawartego
w Katechizmie Kościoła Katolickiego, ale jednocześnie sposób myślenia i działania odwołujący się do zasad i wartości Ewangelii, reprezentowany przez społeczność przedszkola.
§ 25
Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą. W sprawach wychowania i nauczania dzieci, nauczyciele:
przekazują rodzicom rzetelne i bieżące informacje na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka,
udzielają w każdym czasie rzetelnej informacji na temat rozwoju i zachowania dziecka,
włączają rodziców do tworzenia warunków zapewniających właściwą realizację zadań wychowawczo-dydaktycznych,
umożliwiają rodzicom wyrażanie i przekazywanie opinii na temat przedszkola, np.
w formie ankiet,udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,
organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną specjalistyczną,
uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
Nauczyciele planują i prowadzą pracę wychowawczo-dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiadają za jej jakość.
Nauczyciel przygotowuje na piśmie lub w formie elektronicznej:
plany pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej oddziału, z wyprzedzeniem jednotygodniowym,
dokumentację obserwacji zachowania i rozwoju dzieci,
sprawozdania z realizacji zadań opiekuńczo-edukacyjnych dwa razy w roku szkolnym,
scenariusze uroczystości przedszkolnych i zajęć dydaktycznych hospitowanych przez dyrektora i opiekuna stażu.
Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną dzieci mając na celu poznanie
i zabezpieczenie ich potrzeb rozwojowych poprzez:
ankietę przedadaptacyjną lub wywiad z rodzicem,
karty pracy indywidualnej,
arkusz obserwacji rozwoju dziecka, diagnozę gotowości szkolnej dziecka realizującego roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego.
§ 26
Rodzice mają prawo do:
oczekiwania od zespołu przedszkola wysokiego poziomu pracy,
oczekiwania realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zgodzie
z Ewangelią i z nauczaniem Kościoła Katolickiego zawartego w Katechizmie Kościoła Katolickiego,uzyskiwania rzetelnej informacji na temat rozwoju dziecka, jego zachowania, postępów iewentualnych przyczyn trudności w procesie wychowawczo-edukacyjnym,
udziału w różnych formach spotkań, tj. w zajęciach otwartych, w zebraniach organizacyjnych, prelekcjach specjalistycznych i warsztatach praktycznych, imprezach wewnętrznych
i środowiskowych (wg kalendarza imprez i uroczystości),konsultacji indywidualnych z wychowawcą,
uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych
i sposobów udzielania dziecku wsparcia,wyrażania i przekazywania dyrektorowi uwag i opinii na temat pracy nauczycieli i przedszkola.
Obowiązkiem rodziców jest:
zapoznanie się ze statutem przedszkola oraz stosowanie się do jego postanowień,
a w szczególności uznanie katolickiego charakteru przedszkola i stosowanych w nim zasad wychowania wynikających z Ewangelii i nauczania Kościoła Katolickiego zawartego
w Katechizmie Kościoła Katolickiego,współpraca z przedszkolem w procesie wychowawczo-edukacyjnym, w czym pomocne są indywidualne konsultacje i obecność nazebraniach i uroczystościach,
terminowe uiszczanie czesnego,
wspieranie realizacji zadań statutowych przedszkola,
zapoznawanie się z informacjami zamieszczanymi w Live Kid, na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej przedszkola,
kontakt telefoniczny wynikający z bieżących wydarzeń,
przyprowadzanie i odbieranie dziecka z placówki przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę (zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo) w godzinach funkcjonowania przedszkola,
przyprowadzanie do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowych,
informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu oraz niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
uczestniczenie w zebraniach i innych formach współdziałania przedszkola i rodziny dziecka mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych.
§ 27
Wychowankowie przedszkola mają prawo do:
właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju,
właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą,
swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi,
rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu,
zapoznania się z zasadami postępowania w przedszkolu, we wszystkich sferach życia społeczności przedszkolnej,
uzyskiwania instrukcji i pomocy nauczyciela lub opiekuna we wszystkich sytuacjach życiowych,
pomocy w przypadku trudności rozwojowych.
Wychowankowie przedszkola mają obowiązek:
stosowania się do poleceń nauczyciela,
szanowania swoich kolegów i koleżanek oraz wytworów ich pracy,
słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela,
przestrzegania zasad ustalonych w grupie,
okazywania szacunku nauczycielowi oraz innym osobom,
szanowania poglądów i przekonań innych osób,
zgłaszania nauczycielowi wszelkich niedyspozycji,
szanowania mienia przedszkola (w przypadkach szczególnych rodzic powinien starać się tę szkodę naprawić),
utrzymania czystości i porządku na terenie przedszkola,
przebywania pod stałą opieką wychowawcy, wszelkie oddalanie się od wychowawcy jest naganne.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PLACÓWKI I ZASADY ODPŁATNOŚCI
§ 28
Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:
dotacji Gminy Miasta Ełku,
opłat wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do przedszkola,
opłat wnoszonych przez uczestników korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola,
darowizn,
innych źródeł.
Dyrektor może udzielić stałych lub okresowych ulg lub zwolnień z opłat w porozumieniu zorganem prowadzącym.
Za pobyt dziecka w przedszkolu rodzice uiszczają comiesięczną opłatę, której wysokość regulowana jest zawartą umową cywilno-prawną.
Ustala się jednorazową opłatę wpisową od dziecka. Wysokość kwoty ustala dyrektor wporozumieniu zorganem prowadzącym i jest określona w umowie cywilno-prawnej.
W przypadku, gdy dziecko nie uczęszcza do przedszkola w miesiącach wakacyjnych (lipiec, sierpień) rodzice zobowiązani są do uiszczania stałej opłaty miesięcznej.
W miesiącach: wrzesień, czerwiec i w okresie wakacyjnym nie są realizowane dodatkowe zajęcia zamieszczone wofercie przedszkola z wyjątkiem języka angielskiego, który nie jest realizowany w miesiącach lipiec i sierpień.
Wysokość opłaty stałej może być obniżona na drugie i każde następne dziecko z danej rodziny uczęszczające jednocześnie do przedszkola. Wysokość zniżki reguluje umowa cywilno-prawna.
Opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu należy uiszczać do dnia 5 każdego miesiąca „z góry
na indywidualnekontowygenerowane w systemie Live Kid dla każdego dziecka. Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na konto przedszkola.W przypadku nieterminowego uiszczania należności mogą być naliczane odsetki za zwłokę wwysokości określonej odrębnymi przepisami.
W przypadku nieterminowego uiszczania należności umowa cywilno- prawna może ulec rozwiązaniu, gdy pomimo pisemnego wezwania rodzice (opiekunowie prawni) nie uiszczą należności w terminie 7 dni od chwili otrzymania takiego wezwania.
ROZDZIAŁ VIII
REKRUTACJA
§ 30
Przyjęcie dziecka do przedszkola następuje na podstawie umowy cywilno-prawnej (Umowa osprawowanie funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej w Przedszkolu Niepublicznym „Promyk”wEłku), zawartej pomiędzy rodzicami (prawnymi opiekunami), a organem prowadzącym, który jest reprezentowany przez dyrektora, po uprzednim złożeniu przez rodziców (opiekunów prawnych) w sekretariacie „Karty zgłoszenia”.
Dzieci przyjmuje się do przedszkola w oparciu o zasadę powszechnej dostępności przy zachowaniu podmiotowego traktowania dziecka i rodziców według kolejności zgłoszeń.
Rozwiązanie umowy cywilno-prawnej przez jedną ze stron jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków przedszkola.
Dzieci mogą być przyjmowane w ciągu całego roku szkolnego, jeżeli przedszkole dysponuje wolnymi miejscami.
Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) lub opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka mogą być przyjęte do przedszkola, jeśli placówka jest w stanie realizować zalecenia i wskazania zawarte
w orzeczeniu/opinii.Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola w przypadku,
gdy rodzice (prawni opiekunowie):
nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce statutu, regulaminu przedszkola iinnych dokumentów regulujących pracę przedszkola,
nie wywiązują się z obowiązku terminowego uiszczania należności i gdy pomimo pisemnego wezwania nie uiszczą należności w terminie 7 dni od chwili otrzymania takiego wezwania,
zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno-wychowawczy i bezpieczeństwo dzieci wprzedszkolu.
Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola w przypadku, gdy swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci.
Pisemną decyzję dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
Umowa może zostać wypowiedziana przez każdą ze stron z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na ostatni dzień kolejnego miesiąca. Za okres wypowiedzenia pobierane są opłaty. Wypowiedzenie składa się dyrektorowi prowadzącemu przedszkole.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 31
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
Zmiany w statucie przedszkola mogą być dokonywane przez organ prowadzący przedszkole.
Zmiany w statucie przedszkola zatwierdza podpisem organ prowadzący przedszkole.
Zmiany statutu wchodzą w życie z dniem podpisania.
Statut jest dostępny w siedzibie przedszkola oraz na stronie internetowej przedszkola: www.promyk.elk.pl
Ełk, dnia 24 czerwca 2025 r.