MAJ
TYDZIEŃ I Krąg tematyczny: Sekrety latających zwierząt Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Wzbogaca wiedzę przyrodniczą na temat ptaków krajowych i egzotycznych.
- Dostrzega cechy charakterystyczne budowy umożliwiające wybranym zwierzętom latanie.
- Doskonali umiejętność klasyfikowania zwierząt ze względu na różne kryteria.
- Poznaje pożyteczne ptaki i owady oraz ich znaczenie w środowisku.
- Odczuwa empatyczny stosunek do istot żywych i wie, że nie można sprawiać im bólu i cierpienia.
- Poznaje obraz graficzny małej i wielkiej litery „b”, doskonali analizę i syntezę głoskową.
Dodatkowe proponowane działania do podjęcia podczas zajęć programowych lub w I i III części dnia:
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas kalkowania ptaków.
- Klasyfikowanie klocków według kształtu, wielkości, koloru, grubości, stosowanie 2–3 kryteriów klasyfikacyjnych jednocześnie, odczytywanie kodów dotyczących cech klocków.
- Porównywanie liczebności przez ustawianie w pary, np. motyli i kwiatów. Stosowanie określeń: mniej, więcej.
TYDZIEŃ II Krąg tematyczny: Opowieści czterech wiatrów Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Wzbogaca słownictwo służące do opisywania wiatru i zjawisk z nim związanych.
- Dostrzega siłę wiatru oraz możliwości jej wykorzystania przez człowieka.
- Poznaje obraz graficzny małej i wielkiej litery „d”, doskonali analizę i syntezę głoskową.
- Rozumie, że silny wiatr może stanowić zagrożenie dla człowieka, i poznaje podstawowe zasady zachowania.
- Uczestniczy w zabawach badawczych, starając się szukać przyczyn obserwowanych zjawisk i wyciągać logiczne wnioski.
- Doskonali umiejętność określania kierunków w przestrzeni z punktu widzenia własnego i innej osoby.
TYDZIEŃ III Krąg tematyczny: Sztuka bycia mądrym Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Wie, jakie cechy charakteru i działania sprzyjają pogłębianiu wiedzy.
- Dostrzega i odczytuje mądrość przysłów.
- Wskazuje różne źródła wiedzy i sposoby ich wykorzystywania.
- Poznaje obraz graficzny małej i wielkiej litery „w”, doskonali analizę i syntezę głoskową.
- Dostrzega skutki przedstawionych sytuacji oraz rozumie konieczność przewidywania skutków swojego zachowania.
- Zna korzyści i zagrożenia, wynikające z korzystania z telewizji i komputera.
- Dostrzega znaczenie planowania zakupów oraz kształtuje krytyczny stosunek do reklam.
- Uczy się wymiany żetonów na towar w sytuacji kupna – sprzedaży.
Dodatkowe proponowane działania do podjęcia podczas zajęć programowych lub w I, III części dnia:
- Odtwarzanie i samodzielne układanie rytmów z korali.
- Rozumienie znaczenia gier w rozwoju logicznego myślenia. Poznawanie gry w warcaby, szachy.
- Poznawanie sposobu działania i wykorzystania mechanizmu dźwigni podczas zabaw badawczych.
TYDZIEŃ IV Krąg tematyczny: Aktywnie, rodzinnie, zdrowo
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne: Wzmacnia więź emocjonalną z rodziną oraz wskazuje role jej poszczególnych członków. Poznaje obraz graficzny małej i wielkiej litery „z”, doskonali analizę i syntezę głoskową. Wykazuje zainteresowanie pracą zawodową najbliższych członków rodziny. Dostrzega znaczenie wybranych zawodów oraz wzbogaca wiedzę dotyczącą narzędzi pracy, elementów ubioru, wykonywanych czynności. Odczuwa potrzebę celebrowania świąt i uroczystości rodzinnych oraz przyjemność przygotowywania niespodzianek dla najbliższych. Wie, jakie czynniki mają korzystny wpływ na nastrój i atmosferę w domu. Przestrzega zasad zdrowej rywalizacji oraz uczy się odporności emocjonalnej w sytuacji przegranej. Dodatkowe proponowane działania do podjęcia podczas zajęć programowych lub w I i III części dnia: Tworzenie „Drzewa rodzinnego” i utrwalanie znajomości stopni pokrewieństwa w rodzinie. Odgrywanie scenek sytuacyjnych ukazujących łagodzenie konfliktów i budowanie pozytywnych relacji między rodzeństwem. Doskonalenie sprawności i pamięci ruchowej podczas ćwiczeń rytmicznych i odtwarzania sekwencji ruchowych.
Kategoria: Motylki